EasyPark kjøper teknologiselskapet Parko

Pressemelding   •   mai 19, 2016 08:55 CEST

– Med oppkjøpet av Parko skal vi gjøre det enklere å finne ledig parkeringsplass, sier Johan Birgersson som er konsernsjef i EasyPark Group.

For å utvide sine parkeringstjenester kjøper nå EasyPark gründerselskapet Parko. Et selskap spesialisert på algoritmer for å vise vei til nærmeste ledige parkeringsplass. Sammenslåingen av selskapets tjenester betyr i praksis at bilistene vil spare tid, forbedre trafikkflyten og øke utnyttelsesgraden av parkeringsplasser.

Oppkjøpet betyr at Parkos team bestående av dataanalytikere og spesialister på algoritmer nå slås sammen med EasyPark for å optimalisere letingen etter ledig parkeringsplass. Parkos bransjeledende algoritmer viser tilgjengelige parkeringsplasser i området du befinner deg og viser deg raskeste vei til nærmeste ledige plass.

Spart tid, økt trafikkflyt og økt utnyttelsesgrad

Sammenslåingen av selskapets tjenester betyr i praksis at bilistene vil spare tid, forbedre trafikkflyten og øke utnyttelsesgraden av parkeringsplasser. Da opptil 30 prosent av bytrafikken skyldes biler som er på jakt etter en parkeringsplass bidrar løsningen til å redusere utslipp for en mer miljøvennlig by.

Viktig investering

– EasyPark har lenge investert for å finne løsninger som gjør det enklere å parkere. Oppkjøpet av Parko blir derfor et ytterligere steg i riktig retning for å forbedre vår eksisterende løsning og for å styrke vårt team med flere dedikerte mennesker som brenner for å gjøre det enklere å parkere, sier Johan Birgersson som er konsernsjef i EasyPark Group.

Med mål om å forenkle parkeringen

Tom Neu-Ner, administrerende direktør i Parko, sier at de på samme måte som EasyPark har etablert en bedrift der målsetningen er å forenkle parkeringen.

– Sammen kan vi optimalisere brukeropplevelsen når det kommer til parkering for å finne en løsning som både forenkler og reduserer tidsbruken, sier han.

Elan Zivotofsky, partner i OurCrowd som er den største investoren i Parko, legger til at EasyPark er en ideell samarbeidspartner for Parko.

­– EasyPark er markedsledende og har en modig visjon. Etter å ha vært med på reisen fra Parko så dagens lys til nå, ser jeg nå frem til følge veksten som Parko kan tilby EasyPark, sier han.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Stian André Holst, daglig leder i EasyPark Norge, telefon 911 61 706

E-post: stian.holst@easypark.net

Om EasyPark

I 400 byer fordelt på 9 markeder, hjelper EasyPark bilister med å finne og håndtere parkeringen. Ved å benytte avansert teknologi og data er selskapet med på å utvikle smarte byer for å styre trafikken, forbedre byenes tilgjengelighet og senke kostnadene for parkeringsvirksomheten. EasyParks prisbelønte app har spart brukerne for tid og penger siden 2001. Les mer om oss på www.easyparkgroup.com

Om Parko

Parko tilbyr en løsning for å finne parkering og gir bilister parkeringsinformasjon i sanntid. Informasjonen benyttes for å gi trafikanter den optimale ruten til nærmeste ledige parkeringsplass. For mer informasjon om selskapet, besøk www.parko.com.

Om OutCrowd

OutCrowd er en ledende innsamlingsplattform for investorer i hele verden som investerer i globale gründerselskaper. OutCrowd styres av et team profesjonelle investorer som sammen velger investeringsobjekter, investerer kapital og fører bedrifter sammen med globale investorer. OurCrowds community består av mer enn 12.000 investorer i mer enn 110 land, der mentorer og partnere har en stor bredde når det kommer til bakgrunn, yrke, nasjonalitet og erfaring.