Tore Vamraak ny sjeføkonom i Econa: - Vi må gå fra krisepakke til fremtidspakke

Pressemelding   •   jul 02, 2020 11:30 CEST

Nina Riibe, administrende direktør i Econa og Tore Vamraak, ny sjeføkonom i Econa

Econa styrker sitt samfunnspolitiske arbeid og ansetter sin første sjeføkonom. Tore Vamraak kommer fra stillingen som Associate partner i McKinsey & Company og har tidligere blant annet vært statssekretær i Finansdepartementet og ved Statsministerens kontor.

- Rollen som sjeføkonom er ny for oss, men et naturlig steg i utviklingen. Tore Vamraak er perfekt for jobben med sterk faglig bakgrunn og sin erfaring fra politikken. Econa har et ansvar for å formidle økonomifaget og betydningen av faget for samfunnsutviklingen. Det er derfor naturlig at Econa tar en tydeligere rolle, sier Nina Riibe. Hun mener samfunnsdebatten trenger flere stemmer som tar utgangspunkt i fag og forskning.

Den nye rollen som sjeføkonom er som skreddersydd for Tore Vamraak. Tore er tidligere statssekretær ved Statsministerens kontor (SMK) og i Finansdepartementet. Han har jobbet i NBIM i Oslo og New York og kommer nå fra stillingen som associate partner i McKinsey & Company. Tore er siviløkonom fra NHH, hvor han gikk ut som tidenes yngste.

– Jeg er glad for Econas offensive satsning, og gleder meg til å bringe økonomenes perspektiver ut i samfunnsdebatten. Da er det naturlig å starte med å se på effekten av covid-19 og krisepakkene, påpeker Vamraak.

- Det har vært bra og nødvendig med krisepakker for å redde arbeidsplasser, men nå må vi rette blikket fremover. Nye tiltakspakker må ha fokus på hva vi skal leve av i fremtiden. Det må lønne seg å skape arbeidsplasser som skaper verdier for samfunnet, det vil bare bli viktigere i årene som kommer, sier den nye sjeføkonomen.

Econa er interesse- og arbeidstakerorganisasjonen for masterutdannede innen økonomisk-administrative fag og har mer enn 24.000 medlemmer. Ved siden av å skape verdi for medlemmene skal Econa vise medlemmenes verdi for samfunnet og økonomifagets betydning for samfunnet.

Tore Vamraak tiltrer 1. september.

Arbeidserfaring:

2018 – Associate partner, McKinsey & Company

2015 – 2018 Statssekretær, Finansdepartementet

2013 – 2015 Statssekretær, Statsministerens kontor

2010 – 2013 Finanspolitisk rådgiver, Høyres stortingsgruppe

2007 – 2010 Portfolio Manager, Norges Bank Investment Management

2006 – 2007 Trainee, Norges Bank Investment Management

2001 – 2006 Forsker, Forsvarets forskningsinstitutt

2000 – 2001 Avtjent førstegangstjeneste, Forsvarets forskningsinstitutt

1998 – 2001 Utvikler, intraHouse AS

For spørsmål eller kommentarer, vennligst kontakt:

Nina Riibe, tlf: 976 51 460, e-post: nina@econa.no

Tore Vamraak, tlf: 918 86215, e-post: tore@vamraak.no

Econa er interesse- og arbeidstakerorganisasjonen for siviløkonomer og masterutdannede innen økonomisk-administrative fag. Vi har 24 000 medlemmer og jobber for å tydeliggjøre økonomifagenes betydning i samfunnet.

Kommentarer (0)

Kommentar