DR. JEKYLL’S EXPRESSION OF LAPHROAIG

DR. JEKYLL’S EXPRESSION OF LAPHROAIG

-  EN SVÆRT BEGRENSET ‘NORSK’  UTGAVE FRA LAPHROAIG

Dr. Jekyll’s Expression of Lahroaig er den eneste av sitt slag i verden. Laphroaig gir veldig sjelden en åpning for denne type tapping.  Dr.Jekyll’s Expression of Laphroaig ble lansert på Dr.Jekyll’s onsdag 31. oktober 2012 med 140 inviterte gjester. Den ble tilgjengelig på vinmonopolet 4. januar 2013.

Det er kun ett fat som er tappet på totalt 300 flasker. Dr. Jekyll’s har beholdt 1/3 av flaskene selv, de resterende flaskene er blitt solgt via vinmonopolet. De siste 30 flaskene vil bli åpnet for salg mandag 18. februar 2013.

Gutta på Dr. Jekyll’s sier: ‘Etter et langt og godt samarbeid med Edrington Norway har vi endelig klart å erverve oss en Laphroaig. Reisen whiskyen har vært på er kanskje ikke så lang, men de få årene den har ligget på fat har gjort sitt til at den blir lagt merke til’.

Dette er den 4. utgaven av Dr. Jekyll’s Expression of - kvaliteter. Den første ble introdusert i 2007 ved Highland Park, dette fatet er godt plassert ved siden av baren på Dr. Jekyll’s. Expression nr. 2 ble den japanske kvaliteten fra Karuizawa Distillery og Expression nr. 3 kom fra Glengoyne. Med denne siste utgaven fra Laphroaig har gutta nådd en liten milepæl, den første anmodningen om denne tappingen kom allerede for 5 år siden.

Fatet til denne tappingen ble eksklusivt utvalgt av et team fra Dr. Jekyll’s under et besøk til Laphroaig og Islay i februar 2011. Whiskyen har først vært lagret på amerikanske eikefat som har inneholdt bourbon fra Kentucky, deretter på et Pedro Ximenez (den søteste sherry kvalitet) Hoggie for en andregangs modning. Dette er ikke en typeriktig Laphroaig, men kombinasjonen vil utvilsomt appellere til Laphroaigs fans. Den er et flott uttrykk etter Jekyll’s gutta sin smak.

Det spesielle utrykket er tappet ved en styrke på 54.5%.

Varenr. 237201 (bestillingsutvalget)

Pris kr. 1200,00,-

SMAKSNOTATER

Alder: 7 YO Cask Strenght 54.5%

Farge: Flott gyllen farge.

Duft: aromaer av fyldig mørk sjokolade, svart lakris, salt sjøbris og krydret eik.

Tydelig floral sødme og toffee toner fra det amerikanske fatet.

Tilsatt litt vann frigjør torven og duftene av røsslyng og appelsinskall.

Smak: tørr, krydret smak med lakris, kanel og marsipan – og julekake.  Mørke frukter fyller munnen og etterlater en kremet og varig finish av røyk. Tilsatt vann fyller røyksmaken munnen og beveger seg over til svart pepper. Lang ettersmak med mørke plommer og kirsebær.

Finish: vedvarende krydder, fin sødme med en langvarig munnfølelse.

www.laphroaig.co.uk

www.drinkaware.co.uk

For ytterligere informasjon:

Anne Sletmoe

Brand Manager

Edrington Norway AS

E-post: anne.sletmoe@edrington.no

Web: www.edrington.no

Passord: famous

Emner

Edrington Norway (tidligere Maxxium Norge)er heleid av The Edrington Group. The Edrington Group er Skottlands ledende internasjonale premium brennevinsselskap, mest kjent for å produsere The Famous Grouse som er den mest solgte whiskyen i Skottland de siste 30 årene. The Edrington Group er privateid og har hovedkontor i Glasgow. De har over 850 ansatte i Skottland og 1100 i den Dominikanske Republikk. The Edrington Group er kontrollert av en veldedighetsorganisasjon, The Robertson Trust.

Vi representerer blant annet følgende varemerker: The Famous Grouse,The Macallan, Highland Park, Laphroaig, The Glenrothes, Cutty Sark, Teacher's, Rémy Martin, Courvoisier, Jim Beam, Maker's Mark, Canadian Club, Kilbeggan, Stolichnaya, Larios, Bokma, Sauza, Brugal, Cruzan, Mount Gay, Xanté, Heering, Pisang Ambon, Vaccari, Cointreau, Galliano, Bols, Drambuie, Passoa, Sourz, Harvey's, Metaxa, Piper-Heidsieck, Charles Heidsieck.

Julie Skui

Pressekontakt Trade Marketing Manager +47 99422956

What do you want to be famous for?

Edrington Norway (tidligere Maxxium Norge) er heleid av The Edrington Group. The Edrington Group er Skottlands ledende internasjonale premium brennevinsselskap, mest kjent for å produsere The Famous Grouse som er den mest solgte whiskyen i Skottland de siste 30 årene. The Edrington Group er privateid og har hovedkontor i Glasgow. De har over 850 ansatte i Skottland og 1100 i den Dominikanske Republikk. The Edrington Group er kontrollert av en veldedighetsorganisasjon, The Robertson Trust.

Vi representerer blant annet følgende varemerker: The Famous Grouse,The Macallan, Highland Park, Bowmore, Laphroaig, The Glenrothes, Cutty Sark, Teacher's, Courvoisier, Jim Beam, Maker's Mark, Canadian Club, Kilbeggan, Larios, Bokma, Sauza, Brugal, Pisang Ambon, Midori, Vaccari, Galliano, Bols, Sourz & Piper-Heidsieck.

Edrington Norway
Rådhusgata 30b