EFGs designsamarbeid med Jonas Forsman

Pressemelding   •   nov 14, 2016 10:45 CET

Jonas Forsman, designer for EFG

Jonas Forsman er designeren bak de to nye produktene EFG European Furniture Groupe lanserer denne høsten - sofaserien EFG Create Seating og det lille funksjonelle bordet EFG Navi. Han debuterte som designer for EFG i 2015 med det superfleksible oppbevaringssystemet EFG Create, som allerede er blitt en suksess.

Jonas Forman er en anerkjent svensk designer, og har fått flere produkter i produksjon hos internasjonale produsenter som IKEA og Mooi. Etter endt utdannelse som industridesigner på Chalmers fikk han en flying start på sin karriere med stolen Arch og lampen Parasol. Dette er produkter som har blitt kjent over hele designverdenen for sin geniale enkelhet og sitt design.

Marianne Dahl, produktutviklingsansvarlig i EFG European Furniture Group er svært glad for å ha Jonas Forsman med i sitt designteam. -Jonas er upretensiøs og svært enkel å jobbe med. Jeg er overbevist om at vi kun er i starten på et langt og givende samarbeid med mange gode produkter for fremtidens kontor.

”Jeg har et ganske enkelt formspråk, en nøkternhet som jeg tror kan stamme fra det gamle bondesamfunnet. Det ligger liksom i vår kulturarv, sa Jonas til Smålandsposten da han ble intervjuet i forbindelse med sin representasjon på Nasjonalmuseets utstilling «Utvald design» i Stockholm i 2015.

Samme ydmykhet og målrettethet preger Jonas i samarbeidet med EFG, langt fra bilde om en ensom designer som har sine tegninger hugget i sten. Jonas ønsker å jobbe med kunden og sluttbrukeren som utgangspunkt. Å finne løsninger på konkrete behov og få ting til å fungere, er en drivkraft i det han gjør.

"Jeg ønsker ikke bare å ta idéer ut av luften, det må finnes en konkret praktisk forankring. Og fremfor alt skal det la seg løse på en bra måte. Mitt design er realistisk, men på samme tid utfordrer jeg grensene for hva som lar seg gjennomføre", sier Jonas som med sofaen Create Seating lanserer sitt andre store prosjekt for EFG.

Sofaserien EFG Create Seating er designet som en forlengelse av den smarte, modulbaserte oppbevaringsserien EFG Create, og kan enkelt settes sammen og bygges opp med oppbevaringsmodulene, samtidig som den også fungerer på egenhånd. Under arbeidet med sofaen og stoppingen jobbet Jonas direkte med møbeltapetsereren for å finne den beste måten å få rette sømmer og vinkler.

-Jeg ønsket at stoffet skulle ha færrest mulige deler, og at de sømmene som måtte være med også skulle være en del av designet på sofaen. En enkel detalj som er blitt gjennomgående for serien, forklarer Jonas.

EFG Create Seating

Fra Jonas Formans egen beskrivelse av sofaen Create Seating:Til tross for kompakte dimensjoner og en visuell letthet sitter man svært komfortabelt i sofaen. På avstand ser den enkel og rett ut, men setter du deg ned tar den deg godt i mot og innbyr en til å bli en stund. Med en rett bakside er den enkel å plassere, også opp mot en vegg eller mot skjermer og oppbevaringsmøbler.

Sofasystemet er spesielt utviklet for å passe sammen med målene til EFG Create oppbevaringssystem. En to-seters sofa er like bred som tre små oppbevaringsmoduler eller to mellomstore. Dette gir spennende muligheter til å bygge opp landskap av både sitteplasser og oppbevaring i sammenheng.

Ta gjerne kontakt for mer informasjon

Annette Vennesland Enger, kommunikasjonsansvarlig: annette.enger@efg.no | +47 90687019

Jonas Forsman, designer: info@jonasforsman.se +46 703 060 664

Marianne Guriby Dahl, produktutviklingsansvarlig: marianne.dahl@efg.se  +46 765 367 508