EVOLVE – EFG på Stockholm Furniture Fair 2017 7-11 feb. ( Pressekit )

Pressemelding   •   jan 31, 2017 08:00 CET

Under tittelen “EVOLVE” stiller EFG ut på årets møbelmesse i Stockholm

Under tittelen “EVOLVE” stiller EFG ut på årets møbelmesse i Stockholm. Stockholm Furniture Fair 2017 arrangeres 7. - 11. februarog retter seg i stor grad mot det skandinaviske markedet. 80 % av utstillerne er norske, svenske eller danske. Dette gjør messen til verdens største møteplass for skandinavisk design.
Den mer enn 300 m² store messestanden til EFG vil være innredet som en fullverdig arbeidsplass med soner for arbeid, møter og avkobling. Utstillingen vil gripe fatt i utfordringer knyttet til innredninger med åpne kontorlandskap som akustikk og hvordan ta vare på den private sonen. Bevisst bruk av farger og materialer er med på å underbygge de ulike sonenes funksjon.

EFGs filosofi er at utforming av arbeidsplassen har stor effekt på bedrifters effektivitet, omdømme, interne kulturbygging og ikke minst de ansattes trivsel. Tittelen Evolve spiller på forandringen vi konstant er under påvirkning av. Vi må tilpasse arbeidsplassene til nye arbeidsformer og nye måter å møtes på. Og kanskje viktigst av alt – arbeidsplassens betydning i et mer nomadepreget arbeidsliv hvor de ansatte får større frihet og fleksibilitet til å arbeide når og hvor de måtte ønske.

EFG European Furniture Group jobber med innredning av kontorer og hjelper selskaper med å skape gode arbeidsplasser. EFG er en stor aktør på det skandinaviske markedet, og er representert med egne salgsselskaper i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Messen har i mange år vært en viktig arena for selskapet, noe som ved flere anledninger har resultert i priser for beste stand, sist med Golden Square i 2015. Med årets utstilling er opplevelsen og den totale innredningsløsningen like viktig som presentasjonen av de ulike møblene. I år lover selskapet en enda større opplevelse enn tidligere og gleder seg til å ta i mot kunder og arkitekter fra hele Skandinavia.

EFG HOV+DOKKA er konsernets norske salgsselskap, og norske representanter vil være tilstede hele uken.

3D visualisering og grafisk uttrykk

Besøkende til EFG-standen tas med videre i en virtuell verden, ved å ta på seg VR-briller. Diftype, artisten og illustratøren Niklas Lundberg, har i år satt det grafiske og visuelle preget på standen under Stockholm Furniture Fair med både 2D og 3D illustrasjoner.

Diftype har spennende selskaper som Audi, Nissan, Red Bull Racing, Eurosport, Visa, og Cap & Design blant flere, på sin prosjektliste, og hans arbeider har blitt anerkjent i internasjonale medier som IdN Magazine, Computer Arts and Advanced Photoshop.

VR-eksperter på standen: Camilla Davidsson og Johan Bjørkman.

Produktnyheter og nye møbelkonsepter

Messen er selvfølgelig en svært viktig arena for å presentere nye produkter. I år presenteres hele 5 nye produkter. EFG Create Seating, EFG Navi, EFG Mingle, EFG Storage og EFG wall absorbants. Noen av produktene er allerede i produksjon mens andre vil settes i produksjon fra høsten 2017.

"Responsen og tilbakemeldinger vi får på messen på nye møbler og konsepter benyttes videre aktivt produktutvikling", sier Marianne Guriby Dahl, designsjef ogproduktutviklingsansvarlig i EFG European Furniture Group.

Produktnyhet: EFG Create Seating

EFG Create Seating Husker du hvordan det var å bygge med LEGO? Da vil du intuitivt forstå mulighetene med EFG Create. EFG Create Seating er et modulbasert sofasystem, og en utvidelse av EFG Create oppbevaringsserien som ble lansert i 2015. EFG Create serien har nå moduler for sittemøbler, bord, oppbevaring og tilbehør. 3 + 2 + 1 + bord + oppbevaring og utrolige mange kombinasjonsmuligheter.
Design: Jonas Forsman

Produktnyhet: EFG Navi

EFG Navi er et lite, elegant og stilrent bord for fleksible arbeidsmiljøer.

Bordet er i praktisk laptophøyde og egner seg perfekt i møteromssonen eller i resepsjonen. I utførelse og farger passer den til EFG Create Seating, men også selvfølgelig som sidebord til andre sofamiljøer. På bilde ser vi designeren avbildet ved bordet.
Design: Jonas Forsman

Produktnyhet:  EFG Mingle

EFG Mingle, et helt nytt sofakonsept, er blant møblene som vises på messen. Lansering vil skje senere på året.

Designernes utfordring med dette produktet var å utvikle et modulbasert sofakonsept med høy komfort som skal ta opp minst mulig plass. ”Vi ser frem til å få tilbakemeldinger på konseptet, sier ” Johan Björkman, produktsjef i EFG.

EFG har samarbeidet med den norske designeren Steinar Hindenes gjennom mange år. Han har blant annet designet den populære stolserien EFG Woods.
Design: KnudsenBergHindenes

Møt designerne på messen

I tillegg til et sterkt internt designteam i EFG, ledet av designsjef og produktutviklingsansvarlig Marianne Guriby Dahl, jobber EFG aktivt med et utvalg sterke svenske og norske designere. Under messen kan du møte designerne på standen:

Hva skal du gjøre med de gamle møblene når du innreder nytt?

EFG har som målsetning å være bransjeledende innen miljø, kvalitet og CSR. Alle produkter designes og produseres i henhold til miljømerket Svanen. I 2016 sertifiserte selskapet alle produkter hos en uavhengig tredjepart. Reduksjon av miljøbelastning er en ledestjerne i alt konsernet gjør. Å forlenge et produkts livssyklus er en svært viktig del av dette. Med tjenesten EFG Reuse har EFG tatt steget litt lengere enn sine konkurrenter. Her hjelper selskapet kundene sine med å selge videre eller donere bort møbler de ikke lenger trenger lenger. Lønnsomt for både miljøet og kundene.

«Vår bransjes utfordring er at det ofte er lettere og billigere å kaste, enn å sørge for at møbler og utstyr bli gjenbrukt. Som en konsekvens havner store verdier i form av fine møbler rett på søppeldynga hvert eneste år. Som en stor aktør i vår bransje føler vi et stort ansvar for å få flere til å velge bærekraftig når de skal flytte eller innrede nytt» sier Toril Bache Jenssen, administrerende direktør EFG HOV+DOKKA.

På standen kan du møte Pelle Halling hver dag. Halling er Sustainable Asset Management i EFG og ansvarlig for tjenesten EFG Reuse.

----------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------

Pressestøtte: Skal du til Stockholm hjelper jeg deg gjerne med å bruke tiden effektivt, ved å booke intervjutid med våre representanter eller designere på standen. Trenger du mer informasjon eller bilder, ta kontakt. Ser frem til å høre fra deg.

Hilsen Annette Vennesland Enger, markedssjef EFG HOV+DOKKA.