Produktlansering - EFG Archie

Pressemelding   •   apr 06, 2018 07:30 CEST

EFG Archie

EFG Archie – en stol med organisk form tilpasset menneskekroppen

Den avrundede organiske formen til EFG Archie er inspirert av menneskekroppen, både i utseende og funksjon. «EFG Archie er ikke bare en estetisk tiltalende stol", sier designer Carl Öjerstam. «Det er også en stol som gir støtte til mennesker i alle størrelser, hele dagen lang». For å oppnå dette i en så minimalistisk stol, må du gå lenger enn bare utseendet - du må være bevisst og oppmerksom på de mange ulike aspektene ved ergonomi. Det finnes tusenvis av stoler der ute, men ikke alle har komfort og ergonomi høyt prioritert – sittekomfort vi har tatt på alvor med denne stolen".

EFG Archie har et allsidig og lekent formspråk. I stolens plastskall møtes to ulike overflater. En matt overflate møter et felt i høyglans og setter stolens karakter. På den polstrede varianten av EFG Archie kan den samme formen ses ved valg av kontrastfarget stoff på dette feltet.

Stolen har fått sitt navn fra denne formen. Navnet Archie kommer fra → arch1 (ɑːtʃ /) og substantivet: arch, som viser til en bøyd symmetrisk struktur som spenner seg over en åpning og som f.eks støtter vekten av en bro, et tak eller en vegg. En form som ligner en bue.

"Prosessen med å utvikle EFG Archie har vært lang, og noen ganger vanskelig, forteller Marianne Guriby Dahl, designsjef i EFG," men det er det verdt når vi ser sluttresultatet". En av utfordringene har vært å finne det riktige plastmaterialet. Materialet som er tatt i bruk, er unikt og benyttes ikke på andre stoler på markedet i dag. Materialet er ekstremt fleksibelt, svært slitesterkt, og det gir oss mulighet til å gi stolen en finish som vi ikke ville oppnådd med et annet materiale. Plastmaterialet er rent og kan enkelt resirkuleres".

Produktspesifikasjoner: Stolen kommer i fem ulike varianter, for å tilfredsstille varierende behov, med metall eller treben. Metallbena kommer i en rekke ulike standardfarger. Med disse kombinasjonsmulighetene kan EFG Archie fremstå i hundrevis av ulike varianter og uttrykk.

• Skallmaterialet: PC / ABS, som anvendes i bl.a. LEGO, støtfanger på biler og hjelmer.
  • Stoff: en eller to farger.
  • Understell: metall eller tre
  • Varianter: 4-bens metallstativ, trestativ, med meier, fotkryss og som barstol. Stolen kan velges med og uten armlener.
  • Farger skall: 5 standardfarger, ubegrenset for større bestillinger.
  • Benfarger: 11 standard metallfarger, 3 ulike trematerialer.
  • Stabelbar

Om designeren Carl Öjerstam: Carl Öjerstam er en designer som har spesialisert seg på produktdesign for masseproduksjon. Han har tidligere arbeidet med produkter for IKEA, Tupperware, Vodafone, Kinnarps Group, Selecta, Materia, Svenskt Tenn, BRIO, for å nevne noen. Han har vunnet utmerkelsen Red Dot Design Award tre ganger i tillegg til Residence Stora formpriset 2006. Carl Öjerstam er en kjent foredragsholder for bedrifter, organisasjoner og skoler innen ulike emner knyttet til produktutvikling. Carl Öjerstam har medvirket i en rekke bøker og tidsskrifter gjennom årene, for eksempel Sveriges Designhistoria, International Design Yearbook, Skandinavisk Design Utöver Myten, IKEA boken, FORM, MD, ELLE interiör, Residence, Sköna hem , ROM, SCHÖNER WOHNEN, Perspektiv +, for å nevne noen. Carl har også medvirket i en rekke utstillinger og eventer som Elementos Sueco, 2005-06, Brasilien och Tyskland, Pascal Gallery, 2005, Svenska FRÅN GLOBAL COOKING 2007, RedDot Design Award 2001-2008, World Expo 2010 Shanghai Kina og i tillegg mange IKEA PS-lanseringer / utstillinger.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

For mer informasjon ta gjerne kontakt: Annette Vennesland Enger, markedssjef EFG HOV+DOKKA, annette.enger@efg.no | +47 906 87 019 Marianne Guriby Dahl, Manager Product Development EFG: marianne.dahl@efg.se | +46 765 367 508