Ber byggeiere justere husleien

Pressemelding   •   mar 16, 2020 07:08 CET

Maner til dugnad: Per Øyvind Voie, næringspolitisk direktør i Elektroforeningen (EFO)

Elektroforeningen ber eiere av næringseiendom gå i dialog med sine leietakere om reduksjon av husleien som følge av koronakrisen. - Byggeierne må med i den store dugnaden for å holde næringslivet flytende gjennom denne perioden, sier næringspolitisk direktør, Per Øyvind Voie.

Manglende likviditet er en stor utfordring for bedrifter over hele landet som må opplever at oppdrag og bestillinger avlyses eller utsettes på ubestemt tid. Voie forteller at hans Elektroforeningens medlemmer får mange henvendelser fra kunder som ber om lengre betalingsfrister for å komme seg gjennom den tøffe perioden.

Ingen ønsker at langvarige kundeforhold skal ødelegges på grunn av en forhåpentligvis kortvarig krise.  - Jeg opplever derfor at de fleste strekker seg langt for å hjelpe sine kunder og samarbeidspartnere gjennom dette. For å lykkes må alle bidra.

- Myndighetenes tiltak gjør det lettere for banker å innvilge avdragsfrihet og utsettelse av rentebetaling. Men det er flere faste utgifter som treffer hver eneste måned. En som er stor er husleie. Vi ber derfor byggeiere og utleiefirma om å gå i dialog med sine leietakere om hva som kan gjøres med husleien fremover. Redusert husleie, etterskuddsbetaling og delbetaling er alle alternativer som vil hjelpe i en presset likviditetssituasjon, sier Voie.

Elektroforeningen (EFO) er en bransjeforening for produsenter, importører og grossister av elektroteknisk materiell, utstyr og løsninger. Våre medlemmer kan levere alt fra stikkontakter og lyspærer til avanserte landstrømanlegg, nordsjøkabler og fremtidens distribuerte energiløsninger. Samlet omsetter våre medlemmer for over 50 milliarder norske kroner og de har over 13000 årsverk.

Kommentarer (0)

Kommentar