Ber offentlige aktører betale regninger innen en uke

Likviditeten i mange bedrifter er hardt presset som følge av utsatte eller avlyste oppdrag og bestillinger. Elektroforeningen ber nå alle offentlige aktører om å kutte kraftig i sine betalingsfrister og betale alle regninger innen 1 uke fra fakturadato. - Det er et tiltak som koster lite for det offentlige, men som likevel vil bety mye for bedrifter som får pengene sine 2 til 3 uker tidligere enn de ellers ville fått dem, sier næringspolitisk direktør i Elektroforeningen, Per Øyvind Voie.

Koronaviruset har slått raskt ut i ordrebøkene til bedrifter over hele landet. Det presser likviditeten til bedrifter når faste utgifter som lønninger, husleie, skatt, renter og avdrag skal betales. - Vi er i dialog med både myndigheter, banker og huseiere om tiltak på utgiftssiden som kan lette likviditetssituasjonen. Men vi må også se på tiltak på inntektssiden. Kortere betalingsfrister hos offentlige aktører er ett slikt tiltak.

- Vi ber alle offentlige aktører om å betale sine leverandører innen 1 uke fra fakturadato. Det er 2 til 4 uker kortere enn hva som er normale betingelser, og vil bety mye for å holde næringslivet i gang. Jo flere bedrifter som får penger inn, jo flere bedrifter kan betale sine regninger i tide. Dette er med andre ord et viktig tiltak for å unngå en ond sirkel hvor alle må be alle om betalingsutsettelser.

- Vi opplever stor forståelse fra det offentlige for at næringslivet trenger bistand slik situasjonen nå har blitt. Derfor har vi også store forhåpninger til at både kommuner og stat vil instruere sine underliggende etater og selskaper til å følge vår oppfordring, avslutter Voie.

• Politikk

• corona
  • korona

Elektroforeningen (EFO) er en bransjeforening for produsenter, importører og grossister av elektroteknisk materiell, utstyr og løsninger. Våre medlemmer kan levere alt fra stikkontakter og lyspærer til avanserte landstrømanlegg, nordsjøkabler og fremtidens distribuerte energiløsninger. Samlet omsetter våre medlemmer for over 50 milliarder norske kroner og de har over 13000 årsverk.