Norges største apotekkjede endrer apotekbransjen

Apotek 1 og EG har inngått en femårig rammeavtale rundt leveranse av Microsoft Dynamics 365. Prosjektet er Nordens største implementering av Dynamics 365 innen retail.

"Hos Apotek 1 skal kundene alltid være trygge og bli møtt med vår kunnskap, og når kundene endrer sitt handlemønster må vi følge etter," sier kjededirektør Knut Arne Colbjørnsen i Apotek 1.

Apotek 1 er Norges største apotekkjede med en omsetning på over 9 milliarder kroner og har 40 prosent markedsandel.

For å gi kundene en sømløs handleopplevelse, uansett om handelen er i butikk eller på nett, bytter Apotek 1 ut sine gamle apotek- og forretningssystemer med skyløsningen Microsoft Dynamics 365. EG Norge leverer det som er Nordens største Dynamics-prosjekt innen Retail.

"For å sikre at Apotek 1 er best på kundeopplevelse og kunnskap og har den mest effektive forretningsdriften, tar vi i bruk et helt nytt forretningssystem," fortsetter Colbjørnsen.

Dette gjør at Apotek 1 fortsetter å utvikle seg til å bli den ledende omnikanal-apotekkjeden. Skyløsningen Microsoft Dynamics 365 gjør denne transformasjonen mulig.

Sømløs verdikjede

Med Dynamics 365 får Apotek 1 én løsning som smelter de fysiske og digitale kanalene sammen til en sømløs verdikjede – fra bestilling hos grossist og helt til kunden får varene.

"Et av de viktigste elementene i en skyløsning er at man aldri trenger å kjøre kostbare oppgraderingsprosjekter. Man kjører alltid på siste versjon. Teknologi er ikke lenger et hinder for innovasjon i virksomhetene," sier norgessjef Morten Sælemyr i EG.

EG ble valgt i sterk konkurranse med flere andre leverandører av forretningssystemer. Apotek 1 trekker frem EGs bransjekunnskap og metodikk rundt hvordan slike prosjekter gjennomføres, som bakgrunn for valget.

"Vi er stolt av å få være med Apotek 1 på denne endringen. Å jobbe med transformasjon i et konsern med rundt 4000 ansatte, er ingen enkel oppgave. Det krever høy fokus og stor gjennomføringsevne fra både EG og Apotek 1," sier Sælemyr.

"Med Dynamics 365 får man et forretningssystem som håndterer alt fra salg, drift, kundeservice, økonomi og markedsføring, og samtidig bryter ned det kunstige skillet mellom ERP og CRM. På den måten kan forretningssystemet la mennesker, data og prosesser jobbe sammen på en ny måte, som skaper økt konkurransekraft og kundeverdi," sier norgessjef Kimberly Lein-Mathisen i Microsoft.

EG er leverandør av over halvparten av alle Microsoft Dynamics 365-prosjekter i Skandinavia.

Fakta

Prosjektet omfatter hele i Apotek 1-kjeden med 350 apoteker, 2000 kassapunkter og 4000 ansatte.

Leveransen vil omfatte følgende:
Levering av Microsoft Dynamics 365: installasjon, oppsett, konfigurering, tilpasning, integrasjon og opplæring samt relaterte konsulenttjenester.
Vedlikehold av Microsoft Dynamics 365 og tilhørende programvare som er levert av EG, både i prosjektfasen og etter driftsettelse.
Drift av de deler av Microsoft Dynamics 365 som ikke omfattes av Microsofts driftstjenester og tilhørende programvare som er levert av EG.

Om Apotek 1

Apotek 1 er landets største og ledende apotekkjede, og har i dag over 350 apotek spredt over hele landet. Kjernen for virksomheten er kompetanse og kvalitet. Apotek 1s ambisjon er å leve opp til slagordet ”Vår kunnskap- din trygghet”, i alle kundemøter. Apotek 1 sine kunnskapsrike medarbeidere skal gjennom sin rådgivning og oppfølging skape bedre helse og økt velvære for kundene.

• Data, telekom, IT

• eg
  • dynamics
  • corporate
  • eg norge
  • erp
  • it
  • microsoft
  • presse
  • dynamics 365

EG er et skandinavisk IT-konsern med en omsetning på over 2 milliarder kroner. Over 2,5 millioner brukere benytter tjenester fra EG hos våre 12 000 kunder over hele Skandinavia hver eneste dag. EG har over 1900 medarbeidere som skaper merverdi for våre kunder gjennom industrielt lederskap, hvorav over 200 ansatte som supporterer våre over 500 kunder i Norge. EG er representert med kontor i 27 byer i Skandinavia, blant annet i Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim, Gjøvik og Sandefjord. Ytterligere informasjon og nøkkeltall finner du på www.eg.no.