Overtakelse gjør EG til IT-markedsleder i motebransjen

IT-selskapet EG overtar hele CGIs avdeling for IT-løsninger til motebransjen. Etter overtakelsen blir EG markedsleder innen IT-løsninger til mote- og tekstilindustrien, og betjener blant annet noen av Europas største motemerker.

I dag inntar EG en lederposisjon på markedet for IT-løsninger til mote- og tekstilindustrien i Danmark.

Med overtakelsen av CGIs tekstilforretning føyer EG 12 dyktige medarbeidere og rundt 50 kunder til sitt eksisterende engasjement for bedrifter i mote- og tekstilindustrien.

"Bransjefokus er EGs DNA, og vi har samarbeidet med tekstilbransjen helt siden vi startet opp i 1977. Med CGIs IT-løsning "Variant til Dynamics NAV" får vi ytterligere et solid produkt og mye solid kompetanse som vil styrke forretningen og utvide kundeporteføljen på et område der vi allerede står sterkt," sier EGs administrerende direktør Leif Vestergaard i forbindelse med overtakelsen.

"IT-løsningene i tekstilindustrien må kunne håndtere variantstyring, meget korte sesonger, kraftig økende netthandel og mange underleverandører. I tillegg kommer en stram likviditetsstyring. Med to forskjellige plattformer kan vi nå støtte den samlede verdikjeden i hele mote- og tekstilbransjen og fokusere på økt produktivitet og dermed konkurransekraft hos våre kunder," sier Leif Vestergaard.

CGIs danske administrerende direktør, Martin Petersen, uttaler:

"I likhet med EG kjennetegnes CGI av et sterkt bransjefokus, og som global IT-tjenestebedrift konsentrerer vi oss om flere utvalgte bransjer. Vår strategi er å bygge opp en enda større kompetanse innen utvalgte segmenter, og vi ser salget av vårt tekstilprodukt som en naturlig del av fremtidsstrategien. Vi er glade for å ha funnet den rette kjøperen, og er overbevist om at EG er i stand til å videreutvikle våre løsninger til beste for både kundene og de dyktige medarbeiderne som følger med."

IT-plattformer skal betjene Europas ledende motemerker

Den nye og utvidede EG Fashion-forretningen kan tilby kundene en komplett løsning på to forskjellige plattformer, både i den innledende rådgivningsfasen, under implementeringen og i etterkant med drift av plattformen og full service og support. Samtidig med at EG overtar CGI-løsningen "Variant til Dynamics NAV", fortsetter selskapet nemlig som før med sin ASPECT4-løsning.

"Med to plattformer for mote- og tekstilbransjen kan vi innfri kundenes ønsker i enda større grad. Nå kan vi også gi kunder som foretrekker Microsoft-baserte løsninger, et alternativ. Det gir dessuten mening med hensyn til de av våre tjenester som går på tvers av hele NAV-basen, som kundene også kan dra nytte av – for eksempel drift, service og support," sier Leif Vestergaard.

Overtakelsen er ikke bare et offensivt skritt overfor motebransjen. De nye NAV-konsulentene bidrar til å støtte EGs posisjon som Skandinavias største NAV-partner – et område som EG allerede tidligere har varslet at de ønsket å styrke ytterligere. Siden 2010 har EG kjøpt opp 15 bedrifter i Danmark, Sverige og Norge.

• Data, telekom, IT

• dynamics