De store er fortsatt størst, og nisjemagasinene vokser

Pressemelding   •   sep 23, 2014 11:00 CEST

- Vi befinner oss i et tøft marked, men sammenlignet med resten av mediebransjen, står Egmont Publishings portefølje seg godt. Det er i tillegg slik at de leserne vi mister på papir ikke bare forsvinner, de blir med oss videre på klikk.no, på foreldre.no og alle de andre digitale satsningene våre, sier Olav T. Sandnes, administrerende direktør i Egmont Publishing.

Voksne kvinner leser mest
Fragmenteringen fortsetter, og dette påvirker bladene i segmentet voksen kvinne. Dog ikke mer enn at bladene Hjemmet, Norsk Ukeblad og Familien fortsatt har over tre millioner GEP-eksponeringer til sammen.

I snitt leses hver utgave av et blad hele 3,5 ganger, hos gruppen voksne kvinner er dette tallet enda høyere. De leser hver utgave fire ganger. Kjerneleserne forblir trofaste mot sine blader, mens sekundærleseren er noe mer til og fra.

Nisjer i vekst
Livsstil, mat og helse er det segmentet som vokser aller mest.  Dette er en sammensatt gruppe med stor bredde. Både treningsbladet Det Nye Shape Up og gourmetbladet MAISON Mat og Vin har begge solid vekst.

Magasiner som speiler spesialinteresser vokser også markant. Segmentet Jakt/Friluft øker med fire prosent. En av vinnerne i dette segmentet er Alt om fiske som øker med hele 24.000 eksponeringer (GEP).

Økning blant flere kvinnemagasiner
Egmont Publishing kan glede seg over økte lesertall blant magasinene som retter seg mot unge kvinner. Det Nye er den store segmentvinneren, og øker i år som i fjor. ELLE styrker seg også markant.

- En tilgjengelig og jordnær profil er Det Nye-porteføljens viktigste strategi og signatur. Denne langsiktigheten har lønt seg både når det gjelder lojalitet og lesertall, sier redaktør Karine Thyness.

Menn leser også blader
Det er ingen tvil om at menn fortsatt leser magasiner, for vokser gjør også nisjebladene Bil Top Gear og bladet Båt. I tillegg holder Norges største ukeblad for menn, Vi Menn, seg stabilt i lesertall.

Vekst innenfor segmentet Bolig
Egmont Publishing er markedsleder på interiør og livsstil, og lesertallene viser en enorm totalstabilitet. Lev Landlig var den store vinneren i fjor og fortsetter sin vekst sammen med MAISON Interiør som forlaget kjøpte fra Schibsted.

Humorblader er fortsatt populære
Blader som Pondus, Nemi og Billy nyter enorm popularitet og har mange lesere per utgave, selv om det samlede antall lesere av tegneserier er noe redusert. Tegneserieleserne er engasjerte lesere, og leser hele 80 prosent av bladet.

Pondus, som feirer 20 år til neste år, er desidert mest populært med sine 1 680 000 GEP-eksponeringer. Pondusboken “Tretten pils og en kebab” befinner seg akkurat nå på tredje plass på bestselgerlisten til norske bokhandler.

Kontaktperson:
Kjetil Opaas, markedsdirektør, tlf + 47 924 13 246