Endelig bryllup i Andeby!

Pressemelding   •   feb 18, 2011 09:19 CET

Andeby, 18. februar 2011 I 63 år har norske lesere ventet på at Donald Duck skal få sin Dolly. Nå ser det endelig ut til at det går mot bryllup for den hissige anden med det store hjertet. Hendelsen finner sted på et av Andebys mest fasjonable etablissementer, med alle av byens kjendiser på plass.

At bryllupet blir både magisk, dramatisk og uventet burde ikke komme som en overraskelse på noen av Donalds tilhengere.

Kjendissorg i Andeby
– Dette blir for mye for en liten snelle som meg. Jeg blir nødt til å legge meg litt på sofaen. Jeg dåner! Dååån! Dobbelt dåån!, sier for eksempel Andebys TV-dronning Vorte Skalpell.

Fotballspilleren John Gale Krise er derimot delt i sin oppfatning av bryllupet.

– Dette er bare trist. Jeg og min fotball- venn Minni Jakoksen hadde gledet oss som små unger i flere måneder til å skyte fotballer på bryllupskaken. Så frekt å ta fra oss den gleden! Nå må vi finne noe annet å skyte på i stedet. Minni foreslår Guffen. Vi får se, sier Krise.

Etterlengtet historie
Hele historien er å finne i Donald Duck & Co, som er i handelen fra i dag. Redaktør Marius Molaug mener ukens historie er både unik og utvilsomt etterlengtet.

– Donald Duck & Co ble lansert i Norge i 1948, og da var Dolly allerede etablert som Donalds kjæreste i USA. Forholdet har utvilsomt hatt sine opp- og nedturer, men å si at dette kanskje er et av verdens mest etterlengtede bryllup er neppe å overdrive, sier Molaug.

Kjærester i over 70 år
Dolly, kjent som Daisy Duck i engelskpråklige land, dukket opp i den amerikanske utgaven av Donald Duck allerede i 1940, og har vært en fast figur siden da. Hun ble skapt av Donald-tegneren Al Taliaferro, men er trolig mest kjent fra Carl Barks’ og Don Rosa’ tegninger og historier.

– At det nå endelig blir bryllup er noe vi unner både Dolly, Donald og resten av Andeby. Det er ikke til å stikke under en stol at dette er et dramatisk bryllup, men noe annet ville både forbløffe og antageligvis skuffe våre trofaste lesere. Uansett er dette noe vi gleder oss til å formidle ut til tilhengerne våre, avslutter Molaug.

Donald Duck & Co nr. 7 er tilgjengelig i butikken fra fredag 18. februar.

For mer informasjon, kontakt:
Bente Skogsrud, markedssjef, Donald-porteføljen, Egmont Serieforlaget AS
Mob.: +47 938 80 605