Har du livet ditt kjært så pass på hjertet ditt!

Pressemelding   •   aug 29, 2017 13:13 CEST

Elisabeth Lund-Andersen, redaktør i Hjemmet og Kjersti Moen, redaktør i Norsk Ukeblad.

Hjemmet og Norsk Ukeblad oppfordrer sine 700 000 kvinnelige lesere til å sjekke hjertet sitt.

- Vi er stolte av å sette kvinner og forebygging av hjertesykdom høyt på agendaen, sier Kjersti Moen, redaktør i Norsk Ukeblad.

- Hvert år dør det flere kvinner enn menn av hjerte- og karsykdommer, forteller Moen. – I samarbeid med Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL) starter Norsk Ukeblad og Hjemmet informasjonskampanjen «Hjertesjekken». - Hver uke når vi mer enn 700 000 lesere. Vi tar våre lesere på alvor og bryr oss om deres helse. I de neste fire ukene oppfordrer vi leserne gjennom reportasjer og faktastoff til å sjekke blodtrykk, blodsukker og kolesterol neste gang de er hos legen. Disse måleverdiene sier mye om hjertehelsen og er noe alle kvinner bør kjenne til.

- Vi har lenge ønsket å sette fokus på en ordentlig helsesjekk for voksne kvinner, og vi er glade for at vi denne gangen har fått LHL med på laget. Det er jo litt rart at vi ofte vet mer om bilens tilstand enn vår egen kropp, sier Elisabeth Lund-Andersen, redaktør i Hjemmet.

- I tillegg til i bladene vil vi også spre informasjon og fakta via filmer og innlegg på Facebook/Instagram. Alle kan bidra med å spre dette viktige budskapet ved å tagge egne bilder med #hjertesjekken, oppfordrer Lund-Andersen.

- Vi er kjempeglade for å få uunnværlig drahjelp fra Hjemmet og Norsk Ukeblad, sier Martin Steen, informasjonssjef i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL). - Det er viktig at vi når ut til så mange kvinner som mulig med informasjon om hvordan kvinner kan ta vare på hjertehelsen sin.

- Mange liv kunne vært reddet dersom høyt blodtrykk, forhøyet kolesterol og andre risikofaktorer ble fanget opp, sier Helge Istad, spesialist i indremedisin og helsefaglig rådgiver om hjertesykdommer i LHL.

- Ta ansvar for hjertet ditt selv! Be fastlegen kartlegge hva slags risiko du har for å få hjerte- og karsykdom, og følg de forebyggende rådene du får. Det er oppfordringen fra Maja-Lisa Løchen, overlege ved Hjertemedisinsk avdeling, Universitetssykehuset i Nord-Norge.

Kvinner kan forebygge hjertesykdom med tre enkle grep: Vær i fysisk aktivitet minst 30 min daglig. Spis oftere fisk, hvitt kjøtt, frukt og grønt. Spis lite sukker og rødt kjøtt.

For mer informasjon kontakt:

Hjemmet: Linn Hanssen, helseansvarlig, linn.hanssen@egmont.com, tlf 41 47 12 90

Norsk Ukeblad: Jane Holma, ansvarlig for helse og reise, jane.holma@egmont.com, tlf 95 22 73 42

Egmont Publishing er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6200 ansatte og aktivitet i 30 land. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film og kinodrift og eier halvparten av forlaget Cappelen Damm. Egmont er en stiftelse som omsetter for 14,5 milliarder NOK og deler årlig ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge. Fondet jobber overordnet i Norge og Danmark for å sikre at barn og unge kan stå imot vår tids fattigdom – mangel på læring og livsmestring.

I Norge støtter Egmont Fonden blant andre Norske Kvinners Sanitetsforening, Senter for krisepsykologi, Kronprinsparets Fond, SOS Barnebyer, opprettelsen av Stine Sofie Senteret og Forandringsfabrikken.

Vårt motto We bring stories to life – har sterke publisistiske verdier.