Krüger & Krogh har fått en fantastisk mottagelse: Nå kommer andre opplaget!

Pressemelding   •   sep 03, 2014 08:30 CEST

11. august ble den nye, norske tegneseriesensasjonen Krüger & Krogh, «Brennpunkt: Oslo» lansert. Allerede to og en halv uke senere var førsteopplaget av den innbundne utgaven revet bort! En slik interesse for et norsk tegneseriealbum har ingen sett før!

Albumet tok sporenstreks førsteplassen på Tronsmos bestselgerliste, og troner fortsatt på toppen.

Albumet har fått strålende mottakelse og omfattende omtale i alle de største avisene, samt bred dekning på nett og radio. (Bl.a.: Aftenposten x 3, Dagbladet x 3, Dagsavisen x 2, NRK radio x 3, Morgenbladet, Dagens Næringsliv + D2 (fem sider), Harstad Tidende, empirix.no (panegyrisk omtale fra Oslo-elsker Erling Fossen), DittOslo (de fleste lokalavisene i Oslo), Bergens Tidende, Smaalenenes avis, INmagasinet, serienett.no, Sunnhordland)

– Johan H. Andresen i Ferd kjøpte 1000 eksemplarer for å gi til ungdom som trenger en oppmuntring, og han twitrer begeistret om albumet.

– Oslos ordfører, Fabian Stang og Nobels fredssenter har postet om Krüger & Krogh på facebook.

– Det ryktes på sosiale media at familien Gerhardsen synes det er artig å være representert i tegneserien.

Opphavsmennene:

Bjarte Agdestein, (f. 1972) fra  Halsnøy, Sunnhordland. Bosatt i Oslo. Hovedtegner på «Krüger & Krogh». Karakterdesigner, tegner og tusjer, og anses av mange som den skarpeste pennesplitten i miljøet på mange år. Agdestein har i en årrekke jobbet som klassisk tegnefilmanimatør og illustratør i hovedstadens dunkle animasjonsstudioer. Han er den eneste av de tre opphavsmennene som faktisk har hatt tegneserie på trykk tidligere – i «SpesialPyton» på 1990-tallet. Han har dessuten traktert (og maltraktert) rytmegitar i beatbandet «Peter Berry & the Shake Set», der han fikk utløp for sin brennende interesse for 60-tallet. Kan nevnes at Agdestein også har begått et ukjent antall kamper som målvakt for Osloklubben Frigg, i tillegg til et utall andre fotballklubber.

Endre Skandfer (f. 1976) fra Harstad. Bosatt i Oslo. Mesterhjernen bak tegneserieoperasjonen «Brennpunkt: Oslo», der ansvarsområdene har vært manuskript, sidelayout og fargelegging. Skandfers dialekt avslører at han kommer fra et distrikt med fravær av respekt for sentrale, sydenforliggende myndigheter. I sitt daglige virke veksler han mellom å jobbe som regissør, designer, animatør og illustratør. Produkssjonsselskaper som FilmkamerateneQvistenMikrofilmPravda og Storm Studios har skamløst profittert på Skandfers artistiske virtuositet. Han er skyldig i flere kortfilmer og musikkvideoer, og står bak en rekke reklamefilmer. Han er også medskyldig i et knippe langfilmer. Skandfer står dessuten bak monsterfigurene og de visuelle miljøene i «Dunderly»-universet av barnebokforfatteren Endre Lund Eriksen. Han har nettopp lansert ny barnebok sammen med sin kone Ellisiv Solskinnsbakk: «Hva gjør de dagen lang?»

Ronald Kabíček (f. 1972) fra Spydeberg, Østfold. Bosatt i Oslo. Han har lang fartstid på det animerte skråplanet, hvor han har jobbet for Studio Magica, Pravda, Mikrofilm, Qvisten, m.fl . Han blir gjerne sett på som en «Jack of all Trades»: Regissør, animatør, designer, modellbygger, compositor mm. Kabíček har lenge hatt sitt skjulested i reklamebransjen, og jobber i dag i det digitale kommunikasjonsbyrået Hyper. Han har satt sitt fingeravtrykk på en rekke kortfilmer og musikkvideoer i tillegg til hundrevis av reklamefilmer som har hjemsøkt fjernsynsskjermer og kinolerreter over det ganske land.

Twitter: @KrugerKrogh
www.facebook.com/pages/Krüger-Krogh/