Dyrenes Riksforsamling åpnet med et gisp!

Pressemelding   •   feb 19, 2016 14:53 CET

Det gikk et gisp gjennom elevene på 5-trinn på Eidsvoll Verk skole da dyreekspert Sverre Lundemo fra WWF Norge fortalte at haren kan løpe fortere enn bilene i 60-sona forbi Eidsvollsbygningen. Haren og andre truede dyrearter var hovedpersoner under dagens åpning av vinterferieaktiviteten Dyrenes Riksforsamling ved Eidsvoll 1814. Noen av dyrene hadde til og med fått sine egne is-skulpturer i parken ved Eidsvollsbygningen. - Og de fikk selskap av mange fantasifulle dyr, bygget i snø av 5-klassingene fra Eidsvoll Verk skole.

Et vinterferietilbud med harehopp

Under dagens åpning var det mange som testet ut om de kunne hoppe like langt som haren. «Haren kan hoppe nærmere fire meter når den er i flukt, og nå kan folk øve på harehoppstilen og teste hvor langt de selv kan hoppe» sier direktør Erik Jondell ved Eidsvoll 1814.

Haren på Rødlista over truede arter

Eidsvoll 1814 har tatt utgangspunkt i den såkalte Rødlista over truede arter som ble oppdatert i 2015, og fikk seg en overraskelse da haren hadde hoppet inn på denne listen. «Eidsvoll 1814 ønsker på en leken måte å sette fokus på barns glede over naturen og dens mangfold, gjennom morsomme og lærerike vinterferieaktiviteter der haren med venner står i fokus» sier direktør Jondell. Det er laget en innendørs skog i Demokratisenteret for unge, der både gaupe og rev lurer i buskene, og det er lett for barna å se at den hvite haren er et lett bytte. «Vi har også gleden av å ha et godt samarbeid med WWF Norge rundt disse aktivitetene, og de har til og med laget en egen «redd-haren-aksjon» i anledning Dyrenes Riksforsamling» sier Jondell.

Barn er glad i dyr

«Vi vet at barn er opptatt av miljøet, av dyr og av naturen. En langsiktig forvaltning av naturen er nedfelt i §112 i Grunnloven, nettopp ut fra at naturens mangfold skal bevares for kommende generasjoner. Vi her på Eidsvoll 1814 er opptatt av en levende grunnlov som folk er kjent med» sier Jondell. –Og at det skjer gjennom lekne aktiviteter som harehoppkonkurranse og bygging av snødyr, synes jeg er aldeles utmerket, avslutter han.

Museet Eidsvoll 1814 - historisk og dagsaktuell

Eidsvoll 1814 formidler historien om 1814 og setter fokus på utfordringer for dagens demokrati.  Museet har et bredt spekter av tilbud og aktiviteter i Eidsvollsbygningen og Demokratisenteret Wergelands Hus.

Kommentarer (0)