Moderat prisoppgang i første kvartal

- Boligprisstatistikken 1. kvartal 2018 viser i de fleste områder en svak og moderat prisoppgang. Sterkest vekst hadde bydel Vestre Aker i Oslo med en oppgang på 3,6 prosent etterfulgt av Hammerfest med en vekst på 3,4 prosent, sier kommunikasjonssjef Erik Lundesgaard i Eiendom Norge.

Eiendom Norge slipper i dag boligprisstatistikken for 1. kvartal 2018 med de syv nye regionsrapporter, henholdsvis Viken m/Oslo, Innlandet, Vestfold og Telemark, Agder og Rogaland, Vestlandet, Midt-Norge og Nord-Norge.

Som et resultat av den større omleggingen av Eiendom Norges boligprisstatistikk fra 1. januar 2018, vil storpartene av de mindre områdene i statistikken nå få boligpristall per kvartal.

Regionsrapportene med oversikt over boligprisutviklingen i bydeler i de store byene og mange norske kommuner er nå tilgjengelig på eiendomnorge.no.

- Boligprisutviklingen i 2017 var den svakeste i Norge siden finanskrisen i 2007/08. I mange områder ser vi i 1. kvartal 2018 en svak oppgang i prisene. En oppgang er normalt for kvartalet, men prisutviklingen er svakere enn vanlig, og også negativ i enkelte områder. I Norge stiger vanligvis boligprisene i første halvår, mens de synker i andre halvår, sier kommunikasjonssjef Erik Lundesgaard i Eiendom Norge.

Mange kommuner i randsonen av Oslo og på Østlandet har vekst i boligprisene og sterkest 12 måneders vekst finner vi i Kragerø (7,8), Stange (7,0), Askim (6,9), Ringerike (6,8) Holmestrand (6,5), Alta (6,1) og Vesfn (6,1). Svakest 12 måneders vekst finner vi i Oslos bydeler Grorud (-10,8) og Østensjø (-10 ,3).

- Det er kommuner med rimeligere boligpriser og akseptabel pendleravstand til Oslo som fortsatt skiller seg ut. Det er trolig at disse kommunene tiltrekker seg kjøpere fra mer sentrale områder på Østlandet på grunn av at prisnivået på det sentrale Østlandet er blitt såpass høyt, avslutter Lundesgaard.

Statistikk kan lastes ned her.

Følg oss på twitter @eiendomsmegling #boligprisstatistikken.

For kommentarer og informasjon:

Erik Lundesgaard, kommunikasjonssjef, mobil 95 88 19 87

Peder Eckblad Tollersrud, kommunikasjonsmedarbeider, mobil 97 19 43 92

Vi oppfordrer media til å benytte våre lokale pressekontakter.

Finn lokal pressekontakt her.

Om Eiendom Norges boligprisstatistikk

Regionsrapportene bygger på samme datagrunnlag som den månedlige boligprisstatistikken, men utviklingen beregnes kvartalsvis. Dette gjør at tallene i regionsrapportene kan avvike noe fra de månedlige statistikkene.

Viderepublisering i media, kundebrev, analyser o.l. er tillatt for utdrag eller deler av Eiendom Norges prisstatistikk ved angivelse av Eiendom Norge, FINN og Eiendomsverdi AS som kilde.

• regionsrapporter

Komplett statistikk kan lastes ned på www.eiendomnorge.no. Følg oss på twitter @eiendomsmegling #boligprisstatistikken.

For lokale pressekontakter besøk vår hjemmeside.

Statistikken er utarbeidet etter siste måneds slutt og omfatter boliger som annonseres på Finn.no. Det innebærer cirka 70 prosent av alle boliger som omsettes i Norge i løpet av et år.

Viderepublisering i media, kundebrev, analyser o.l. er tillatt for utdrag eller deler av Eiendom Norges boligprisstatistikk ved angivelse av Eiendom Norge, FINN og Eiendomsverdi AS som kilde.

Henning Lauridsen

Pressekontakt Administrerende direktør / Eiendom Norge Besvarer spørsmål om boligmarkedet og om organisasjonens politiske saker 997 20 485