Moderat prisutvikling og stor aktivitet

Boligprisene i Norge steg med 0,8 prosent i august 2018. Korrigert for sesongvariasjoner sank prisene med 0,1 prosent.

Boligprisene er nå 2,2 prosent høyere enn for ett år siden.

– I august var det en moderat boligprisutvikling både nasjonalt og i de store byene. Prisutviklingen for landet under ett er svakere enn hva som har vært normalt i august de siste ti årene. Men det høye transaksjonsvolumet i kombinasjon med et stort utbud av bruktboliger over store deler av landet, vitner om et sunt marked i god balanse, sier administrerende direktør Christian Vammervold Dreyer i Eiendom Norge.

Rekordstor aktivitet

I august ble det solgt 9.453 boliger i Norge, noe som er 8,4 prosent flere enn i tilsvarende måned i 2017.

– Det er solgt betydelig flere boliger i august 2018 sammenlignet med i august 2017, og akkumulert for landet under ett har det aldri vært solgt så mange boliger ved utgangen av august som i år, sier Dreyer.

I august ble det lagt ut 12.754 boliger for salg i Norge, noe som er 7,7 prosent flere enn i samme måned i fjor.

– Det er lagt ut markant flere boliger for salg i august i år sammenlignet med samme måned i fjor, og akkumulert så langt i år er nivået også her høyt, sier Dreyer.

Det tok i gjennomsnitt 40 dager å selge en bolig i august 2018, noe som er 7 dager færre enn i august 2017. Av byene hadde Oslo og Drammen m/omegn raskest salgstid med 27 dager og Stavanger m/omegn tregest salgstid med 96 dager.

– Det er en høy gjennomsnittlig salgstid i det meste av landet sammenlignet med tidligere år, og de fleste boligkjøperne opplever nok at de har mange boliger å velge blant, sier Dreyer.

Fortsatt moderat prisutvikling

I august var det en nedgang i boligprisene i Oslo og Bergen, mens prisene steg i Trondheim, Tromsø, Kristiansand og Stavanger.

Kristiansand hadde sterkest utvikling i prisene i august med en oppgang på 2,4 prosent. Størst fall hadde Bergen med en nedgang 0,9 prosent.

– I de kommende månedene vil mange nye boliger og bruktboliger komme på markedet, noe som vil bidra til at det fortsatt vil være mange boliger til salgs i de store byene. Dette, i kombinasjon med at styringsrenten trolig blir satt opp i september, gjør at vi forventer en flat eller svakt fallende utvikling i prisene utover høsten, sier Dreyer.

Fredrikstad/Sarpsborg har sterkest 12 måneders vekst med en oppgang på 5,2 prosent, mens svakest 12 måneders vekst har Bergen med en nedgang på 0,5 prosent.

– Mens 12 måneders veksten de siste årene har hatt store regionale forskjeller, så er det nå vesentlig mindre forskjeller i boligprisutviklingen rundt om i landet. Denne utviklingen forventer vi vil fortsette også i tiden fremover, avslutter Dreyer.

Komplett statistikk kan lastes ned på www.eiendomnorge.no. Følg oss på twitter @eiendomsmegling #boligprisstatistikken.

Se pressekonferansen LIVE her fra kl. 1100.

For kommentarer:

Christian Vammervold Dreyer, administrerende direktør, mobil 907 24 999

Grethe Wittenberg Meier, styreleder, mobil 991 52 164

For lokale pressekontakter besøk vår hjemmeside.

For praktiske spørsmål om boligprisstatistikken:

Erik Lundesgaard, kommunikasjonssjef, mobil 95 88 19 87

Statistikken er utarbeidet etter siste måneds slutt og omfatter boliger som annonseres på Finn.no. Det innebærer cirka 70 prosent av alle boliger som omsettes i Norge i løpet av et år.

Viderepublisering i media, kundebrev, analyser o.l. er tillatt for utdrag eller deler av Eiendom Norges boligprisstatistikk ved angivelse av Eiendom Norge, FINN og Eiendomsverdi AS som kilde.