Nedgang i boligprisene i juli

Boligprisene sank med 1,1 prosent nominelt juli. Korrigert for sesongvariasjoner sank prisene med 0,7 prosent.

Boligprisene er nå 1,6 prosent høyere enn for et år siden.

- Boligprisene falt som normalt i juli. Fallet er noe større enn vanlig for juli, men utviklingen må sees i sammenheng med de foregående månedene og utviklingen i august. Trenden i boligmarkedet er fortsatt moderat prisutvikling, sier administrerende direktør i Eiendom Norge, Christian Vammervold Dreyer.

Stor aktivitet

I juli ble det solgt 4.714 boliger i Norge, noe som er 8,9 prosent flere enn i tilsvarende måned i 2018. Så langt i 2019 er det solgt 4,3 prosent flere boliger enn i samme periode i 2018.

I juli ble det lagt ut 3.197 boliger til salgs i Norge, noe som er 2,7 prosent flere enn i samme måned i 2018. Så langt i 2019 er det lagt ut 4,7 prosent flere boliger for salg enn i samme periode i 2018.

- Den store aktiviteten i boligmarkedet som vi har observert i lang tid nå vedvarer også i juli, og det har aldri tidligere blitt solgt så mange boliger i en juli-måned, sier Dreyer.

- Det er god balanse mellom tilbud og etterspørsel i bruktboligmarkedet i de fleste områdene i Norge, sier Dreyer.

Det tok i gjennomsnitt 61 dager å selge en bolig i juli 2019, noe som er tre dager flere enn i juli 2018. Raskest salgstid hadde Fredrikstad/Sarpsborg med 33 dager og tregest salgstid hadde Stavanger/m omegn med 87 dager.

- I juli selges ofte mange boliger som vært i markedet en stund, noe som påvirker salgstiden. Den høyere salgstiden det siste årene vedvarer i takt med det høyere utbudet av boliger, sier Dreyer.

Regional prisutvikling

Sterkest sesongkorrigert prisutvikling i juli hadde Romerike med en oppgang 0,6 prosent. Svakest sesongkorrigert prisutvikling hadde Fredrikstad/Sarpsborg med en nedgang på 1,3 prosent.

Sterkest 12 måneders vekst hadde Bodø m/Fauske med 4,5 prosent, mens Drammen hadde den svakeste 12 måneders veksten med en nedgang på 0,8 prosent.

- I juli har det som normalt vært store regionale forskjeller i prisutviklingen, men vi forventer at disse vil bli korrigert i august. Det er svært små forskjeller i den underliggende pristrenden rundt om i landet, noe som illustreres av at 12 måneders veksten i de seks største byene alle er moderat i kombinasjon med stor aktivitet, avslutter Dreyer.

Se pressekonferansen LIVE her fra kl. 1100.

Lytt også til Eiendom Norges podcast om boligmarkedet Boligbobla her.

Christian Vammervold Dreyer, administrerende direktør, mobil 907 24 999

Viderepublisering i media, kundebrev, analyser o.l. er tillatt for utdrag eller deler av Eiendom Norges boligprisstatistikk ved angivelse av Eiendom Norge, FINN og Eiendomsverdi AS som kilde.

Ved årsskiftet 2018/2019 hadde Eiendom Norge 78 foretaksmedlemmer. Disse igjen hadde 805 kontorer/filialer.

Medlemmene står for cirka 98 % av alle boligtransaksjoner i Norge. Det utgjorde i 2018 139 313 transaksjoner.

Eiendom Norges medlemsbedrifter hadde ved årsskiftet 4941 ansatte.

Eiendom Norge utarbeider og publiserer Eiendom Norges prisstatistikk i samarbeid med Eiendomsverdi ASog Finn.no. Statistikken har en viktig funksjon for det norske boligmarkedet, norsk økonomi og det norske samfunnet.