Én million allergikere kan få bedre søvn med en luftrenser

Over 20 prosent av hele Norges befolkning lider av alvorlig pollenallergi og mange sliter med nattesøvnen, først og fremst på grunn av dårlig luftkvalitet. Med en luftrenser på soverommet reduseres forurensing og allergener i luften med opp til 99,9 prosent.

Forskning viser at pusteforstyrrelser tilknyttet søvn øker i perioder når luftforurensningen er høy. I en stressende hverdag er en god natts søvn essensielt for at kroppen skal få restituert seg skikkelig og ren luft er viktig for at søvnkvaliteten skal bli best mulig.

– For mange pollenallergikere vil en luftrenser være den beste medisinen for god nattesøvn, sier  Nina Lorentzen, kategorisjef for småprodukter i Electrolux.

I allergisesongen søker de fleste til apoteket for å få hjelp. Mindre kjent er fordelene med å ha ren luft i hjemmet.

– Mange av våre medlemmer ser på ren luft som en superhelt i hverdagen. De beskriver det som en god venn de ikke vil miste. En luftrenser hjelper ikke bare astmatikere, men også de som er allergiske mot pollen eller dyrepels, sier Jan Olson, markedsdirektør i det svenske Astma- og allergiforbundet.

Ren luft gir bedre søvn

Ren luft på soverommet øker sannsynligheten for bedre søvn med mindre søvnforstyrrelser. Forskning viser at sannsynligheten for pustestopp på over ti sekunder mens man sover er 13 ganger høyere i sommermånedene, når forurensningen i luften er høyere. Med en luftrenser på soverommet reduseres forurensning og allergener i luften med opp til 99,9 prosent.

– Vi ser at det er 10 til 13 ganger mer sannsynlig med dårligere inneluft på soverommet enn i stuen. Det er mulig å forbedre luftkvaliteten på soverommet ved bruk av en luftrenser, og dette er noe vi sterkt anbefaler, sier Jelle Laverge, forsker innen bygningsfysikk ved universitet Ghent i Belgia.

Sove-app erstatter sovepillene?

Trenger du ekstra hjelp til å sovne? Sammen med den svenske musikkprodusenten Håkan Lidbo introduserer Electrolux nå verdens første sove-app basert på en auditiv brukermanual for luftrensere. Lidbo er kjent for å produsere og remixe artister som Fatboy Slim, Depeche Mode og Fever Ray. I sove-appen guider en avslappet stemme deg gjennom instruksjonsmanualen akkompagnert av rolig musikk produsert med formålet å få deg til å sovne.

– Få synes at instruksjonsmanualer er spennende, og i dette tilfellet er hovedmålet å få de som hører på til å sovne. Mens man sover øker luftrenseren sannsynligheten for uavbrutt søvn og reduserer risikoen for problemer som snorking og søvnapné. Ren luft fører til bedre søvn, sier Lorentzen.

Electrolux Oxygen Luftrenser har en veiledende pris fra 1 999 kroner.

Søvn-appen er tilgjengelig på Spotify, iTunes, SoundCloud og www.electrolux.com.

• Miljø, energi

• luft
  • luftrenser
  • electrolux
  • søvn
  • sove
  • søvnproblemer
  • helse
  • allergi
  • ren luft
  • hodepine
  • helseplager
  • oksygen
  • oxygen
  • pollen
  • pollenallergi
  • luftkvalitet
  • inneklima

Om Electrolux

Electrolux, en av de globale lederne innen husholdningsprodukter og selger mer enn 40 millioner produkter hvert år, til kunder i 150 land. Vårt fokus er på innovasjoner som er designet med omtanke, basert på omfattende forbrukerinnsikt, for å dekke de reelle behovene til forbrukere og profesjonelle. Våre produkter inkluderer kjøleskap, oppvaskmaskiner, vaskemaskiner, støvsugere og ovner, solgt under merkevarer som Electrolux, AEG-Electrolux, Zanussi, Eureka og Frigidaire.

Finn Aagaard

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver 917 09 391