Advarer mot falske epost, SMS og Facebook-sider med tilbud fra Elkjøp

Pressemelding   •   jan 07, 2016 09:04 CET

Helt siden begynnelsen av 2016 har svindlere tatt i bruk Elkjøp-navnet for å lure nordmenn.

Saken sist oppdatert 3. august 2016 - Flere nordmenn har de siste månedene mottatt falske tilbud og konkurranser fra Elkjøp både på e-post og på SMS. Nå advarer elektronikk-kjeden.

De falske tilbudene kommer i form av eposter og tekstmeldinger. Innholdet spenner fra konkurranser og undersøkelser hvor man kan få produkter, til at man er trukket ut som en av få utvalgte som får kjøpe blant annet en iPhone 6 og en Samsung-TV på 55 tommer til 5 kroner.

Se bilder i bunn av denne saken som viser hvordan svindel-epostene ser ut.

Elkjøp advarer nå folk om å ukritisk klikke seg videre i disse falske henvendelsene.

- Vi mottar daglig noen titalls henvendelser fra folk som har benyttet seg av disse falske tilbudene, derfor advarer vi nå. Vi oppfordrer alle til å sjekke nøye både avsenderadressen og innholdet før de klikker seg videre og ikke minst før man legger igjen bankkortinformasjon, sier Atle Bakke, administrerende direktør i Elkjøp Norge.

De foreløpig siste skuddene på stammen av lureri er en invitasjon til "Elkjøp Bingo", der man tilsynelatende kan spille for 5 kroner for så å ha muligheten til å vinne premier, samt lovnader om gavekort, "hemmelige toppgaver" og invitasjoner til spørreundersøkelser der man skal få "gavekort med høy verdi" som betaling i etterkant.

Har du fått e-poster som ligner på dette bør du slette dem umiddelbart!

De falske epostene og SMSene ser ut som de kommer fra Elkjøp, fordi kjedens grafisk uttrykk og logo er benyttet. Det er et klart brudd på kjedens varemerke.

Svindlerne opprettet på et tidspunkt også en falsk Elkjøp-side på Facebook der man blant annet promoterte de fiktive konkurransene. Elkjøps reelle side på Facebook finnes HER.

Jobber med å stoppe mailene

- Vi forfølger alle brudd på bruk av Elkjøps varemerke, og jobber også med å stoppe disse forsøkene på svindel. Dessverre er det ikke enkelt, da de som står bak utsendelsene er dyktige på å gjemme seg. Så lenge vi ikke vet hvem som står bak, har vi heller ikke mulighet til å stoppe utsendelsen av falske tilbudene, sier Bakke.

Alle offisielle nyhetsbrev fra elkjøp sendes fra epost-adressen noreply@elkjop.no. Alle kunde-kvitteringer fra adressen informasjon.cc@elkjop.no.

Se bilder i bunn av denne saken som viser hvordan svindel-epostene ser ut.

De siste forsøkene på svindel har hatt overskrifter som: «Gratulerer – du er en av 100 utvalgte kunder» og «Du har blitt utvalgt til å delta i denne eksklusive undersøkelsen».

Man har også sett at overskriften "Det er en pakke til deg i dag. Hent den nå" har blitt tatt i bruk. Teksten i mailen videre er som følger: "10 kunder fra hele landet har blitt valgt ut i vår mest sjenerøse promotering i 2016. Og du er en av disse 10 utvalgte".

SMSene som er sendt ut lyder blant annet slik: Gratulerer! Du har blitt valgt ut til e motta ett gratis Samsung 55" UDH Smart TV - fe premien din her. Teksten etterfølges av en link fra et nettsted ved navn newzoutlet, en aktør Elkjøp ikke samarbeider med eller har samarbeidet med tidligere.

Skulle man være i tvil om et tilbud faktisk kommer fra Elkjøp, oppfordrer kjeden folk til å kontakte Elkjøps kundesenter på 815 32000, nærmeste butikk eller Facebookside.

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 29,8 milliarder i regnskapsåret 2014/15. Driftsresultatet var NOK 947 millioner.