​Selger én vifte hvert minutt, og nå kommer tropevarmen!

Pressemelding   •   jul 24, 2019 13:30 CEST

Med fjorårets supersommer friskt i minne har årets sommer så langt ikke imponert stort, men denne uken forventes temperaturene stige til opp mot 30 grader over store deler av landet.

I fjor sommer ble det nærmest utsolgt for vifter allerede i juni, og mange måtte gå gjennom rekordsommeren uten kjøling. I år kan imidlertid Elkjøp love at det finnes både vifter og air-condition å få kjøpt. Den bedrede tilgjengeligheten skyldes ikke først og fremst den kaldere sommeren så langt, men at elektronikkjeden har lastet opp med kuldeprodukter for sommeren.

- Vi har sett hvordan kundene våre har forberedt seg godt for en varm sommer, og allerede i april så vi rekordstort salg av vifter, air-condition og ikke minst varmepumper. Da sommervarmen var på sitt beste i juli i fjor solgte vi nesten lagrene tomme, men nå har vi fått inn nye produkter på lager og mer er på vei ut til butikkene. Vi merker at interessen er økende, og i går solgte vi i snitt én vifte i minuttet i butikkenes åpningstid, sier Christian Kamhaug, nordisk kommunikasjonssjef i Elkjøp

En del typer bord- og gulvvifter har blitt revet ut av butikkhyllene, men finnes på lager og kan leveres på døren i løpet av noen få dager lover kommunikasjonssjefen.

-Vi har sett en veldig god utvikling i salget at vifter og portabel air-condition de siste månedene. Vi merker også en veldig sterk vekst i etterspørselen etter varmepumper, som er et undervurdert produkt om sommeren. Mange tenker først og fremst på varmepumper for høsten og vinteren, men det er også et knallprodukt for å kjøle hjemmet ned når det er varmt. Sånn sett får kundene full uttelling for investeringen gjennom hele året. Vi ser fortsatt god salgstakt på alle kjøleproduktene, og får vi mer av den varslede sydenvarmen, spørs det om vi klarer å dekke etterspørselen. Vi følger værmeldingen nøye, og jobber på spreng for å få frem vifter og air-condition til alle våre butikker i hele landet, lover Kamhaug

Vifter finnes i både små utgaver for plassering for eksempel på et nattbord, eller større gulvmodeller som kan kjøle ned et helt rom. De finnes i de fleste størrelser og prisklasser, men Kamhaug har denne sommeren én spesiell favoritt.

-Britiske Dyson, som kanskje er beste kjent for sine støvsugere, har en serie vifter som heter Dyson Cool som har den spesielle egenskapen at de er uten tradisjonelle vifteblader, noe som gjør den både veldig stillegående og trygg for små barnehender. Dessuten ser de utrolig kule ut, sier Kamhaug

Seks ting å tenke på når du skal kjøpe vifte

• 1.Størrelse – hvor stor vifte du trenger avhenger av området den skal avkjøle
  • 2.Lyd – sjekk hvor mye lyd viften lager, særlig om den skal brukes på soverom
  • 3.Design – er det viktig at den ser kul ut?
  • 4.Materiale – plast eller metall? Plast er lettere (og ruster ikke), men metall er stødigere og tåler mer
  • 5.Roterende eller ikke? – Med en roterende vifte får du dekket et større område med luft, men det betyr også flere bevegelige deler og fare for støy
  • 6.Effekt – hvor mye luft kan viften flytte

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte varer og tjenester for NOK 38,3 milliarder i regnskapsåret 2018/19. Driftsresultatet var NOK 1.228 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de mer enn 400 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 107.000 kvadratmeter.

Ca 11.000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Carphone - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.