Engcon forbedrer automatisk kobling for hydrauliske verktøy

Engcon forbedrer automatisk kobling for hydrauliske verktøy

Nå oppdaterer Engcon sin «fullhydrauliske» løsning EC-Oil, som gjør at man på en sikker måte kan koble hydrauliske verktøy automatisk uten å måtte forlate førerplassen. Den store nyheten i den oppdaterte EC-Oil er en helt nyutviklet elkontakt av såkalt kniv-modell med større kontaktflater, som dessuten er flyttet opp øverst i koblingen for bedre beskyttelse mot olje og skitt.

EC-Oils nye elkontakt har 12 kraftige stifter (6 + 6) som gjør den enda kraftigere enn forgjengeren. Den oppdaterte EC-Oil gikk dessuten gjennom harde tester vinteren 2016/2017, med ca. 100 000 koblinger i ulike miljøer med blant annet skitt, saltvann og snø. Testene har vist at den oppdaterte EC-Oil tåler skikkelig tøffe arbeidsmiljøer.

– Testresultatene har utelukkende vært positive, sier John Lundqvist, testansvarlig ved Engcons utviklingsavdeling i Strömsund.

Unik kileform gir maksimal kontakt
John Lundqvist forteller videre at hver stift i kontakten er kileformet og at de, ved tilkobling, går ca. 20 mm inn i koblingsstykket, som er fjærbelastet. Dette gir en renskende effekt med maksimal kontakt i alle situasjoner, noe som reduserer faren for at maskinen mister den elektriske kontakten med verktøyet.

– Vi påpeker gjerne igjen hvor robuste våre oljekoblinger til EC-Oil er, sier John Lundqvist, og forteller at hver bevegelige koblingsdel (hunn + hann) har en tettende O-ring som sitter lett tilgjengelig, noe som er praktisk under vedlikehold. Det er også den eneste O-ringen på EC-Oil; de øvrige koblingene tettes i stedet ved hjelp av sin smarte koniske form.

– Den enkle og robuste konstruksjonen gjør også EC-Oil til markedets mest prisgunstige løsning for fullhydrauliske redskapsfester, sier John Lundqvist

Leveranse av oppdaterte EC-Oil starter i juni 2017
Den oppdaterte EC-Oil vil bli bygget til Engcons sikre redskapsfeste Q-Safe i størrelsene QS45, QS50, QS60, QS70 og QS80, for gravemaskiner fra 6–33 tonn. Først ut blir QS60, og de første leveransene vil trolig finne sted i midten av juni allerede i år. Deretter vil de øvrige størrelsene fortløpende bli innført i løpet av sommeren og høsten 2017.

engcon er verdensledende produsent av tiltrotatorer (gravemaskinens håndledd) og tilhørende redskaper som øker gravemaskinens fleksibilitet, presisjon og sikkerhet. Med kunnskap, engasjement og høyt servicenivå skaper vi fremgang for våre kunder.

engcon er et større konsern bestående av morselskapet engcon Holding AB med hovedkontor i Strömsund i Sverige. I tillegg har 8 salgsselskaper ansvaret for salget i sine respektive markeder Sverige, Norge, Finland, Danmark, England, Tyskland, Frankrike og Nederland, og engcon International har ansvaret for de øvrige markedene. I 2016 hadde engcon-gruppen ca. 200 ansatte og en omsetning på ca. 870 MSEK. www.engcon.com

engcon – verdensledende produsent av tiltrotatorer

Vi er engcon, et nordsvensk selskap bygget og drevet av folk som legger hjertet og sjelen i å endre gravebransjen. Fra første dag har virksomheten bygget på et nært forhold til sluttbrukerne av produktene, slik at vi kan bidra til å optimalisere arbeidshverdagen.
engcon ble grunnlagt av Stig Engström i 1990, og selskapet begynte umiddelbart å utvikle den nå verdensledende engcon-tiltrotatoren.
VÅR VISJON
Change the world of digging - Endre gravebransjen
VÅR FORRETNINGSIDÉ
Som uavhengig produsent og leverandør av avanserte fester for gravemaskiner
hjelper vi graveselskaper over hele verden med å skape tryggere arbeidsplasser, optimalisere ressursene og oppnå økt lønnsomhet.
VÅRT OPPDRAG
Å bli verdens ledende uavhengige produsent av avanserte fester for gravemaskiner over hele verden.