Gå videre til innhold
Engcon investerer millioner i nye testanlegg  – skal gi økt kvalitet og sikkerhet

Pressemelding -

Engcon investerer millioner i nye testanlegg – skal gi økt kvalitet og sikkerhet

Engcon, verdensledende produsent av tiltrotatorer for gravemaskiner, har intensivert kvalitetsarbeidet de siste årene. Som neste skritt i dette arbeidet investerer Engcon nå millioner av kroner i to automatiske testanlegg på fabrikken i Strömsund, der de vil kjøre alle tiltrotatorer gjennom harde tester før de leverer til kundene.

Utviklingen av de nye teststasjonene er et samarbeid mellom Engcon og selskapene Electrum i Umeå, som har utviklet dataprogrammet for testkjøringen, og Specma, som har levert alle hydrauliske komponenter.

– Vi tester alle tiltrotatorene, og i dette nye automatiske testanlegget kan vi kjøre samme type testprosedyre uten å være personavhengige. Det er en styrke, sier Håkan Näsström, testansvarlig hos Engcon.

Omfattende tester for økt kvalitet

Under testene kjøres alle funksjonene til det maksimale. Dette for å kontrollere at alle bevegelser skjer uten fare for klemskader. Dessuten belastes hydraulikken maksimalt for å oppdage eventuelle lekkasjer. Også styrestrøm og tilleggsfunksjoner testes.

– Alle testkjøringsdataene lagres i en database og kobles til tiltrotatoren som testes. Det gir oss unik kontroll og økt kvalitet med mulighet for detaljert oppfølging ved eventuelle avvik, sier Mats-Erik Wiktorsson, kvalitetssjef i Engcon Group.

Engcon er kvalitetssertifisert i henhold til ISO 9001:2015, som omfatter alt fra hvordan selskapet håndterer kundene, dokumentasjon, prosesser og oppfølging til ren produktkvalitet. I tillegg er Engcons virksomhet miljøsertifisert i henhold til standarden ISO 14001:2015.

– Sertifiseringene er viktige for vår troverdighet, og gjennom kvalitetsarbeidet øker vi effektiviteten og kvaliteten, noe som igjen øker kundens lønnsomhet, sier Mats-Erik Wiktorsson.

engcon er verdensledende produsent av tiltrotatorer (gravemaskinens håndledd) og tilhørende redskaper som øker gravemaskinens fleksibilitet, presisjon og sikkerhet. Med kunnskap, engasjement og høyt servicenivå skaper vi fremgang for våre kunder.

engcon er et større konsern bestående av morselskapet engcon Holding AB med hovedkontor i Strömsund i Sverige. I tillegg har 8 salgsselskaper ansvaret for salget i sine respektive markeder Sverige, Norge, Finland, Danmark, England, Tyskland, Frankrike og Nederland, og engcon International har ansvaret for de øvrige markedene. I 2016 hadde engcon-gruppen ca. 200 ansatte og en omsetning på ca. 870 MSEK. www.engcon.com

engcon – verdensledende produsent av tiltrotatorer

Vi er engcon, et nordsvensk selskap bygget og drevet av folk som legger hjertet og sjelen i å endre gravebransjen. Fra første dag har virksomheten bygget på et nært forhold til sluttbrukerne av produktene, slik at vi kan bidra til å optimalisere arbeidshverdagen.
engcon ble grunnlagt av Stig Engström i 1990, og selskapet begynte umiddelbart å utvikle den nå verdensledende engcon-tiltrotatoren.
VÅR VISJON
Change the world of digging - Endre gravebransjen
VÅR FORRETNINGSIDÉ
Som uavhengig produsent og leverandør av avanserte fester for gravemaskiner
hjelper vi graveselskaper over hele verden med å skape tryggere arbeidsplasser, optimalisere ressursene og oppnå økt lønnsomhet.
VÅRT OPPDRAG
Å bli verdens ledende uavhengige produsent av avanserte fester for gravemaskiner over hele verden.