Bergen får hydrogenstasjoner

Nyhet   •   okt 05, 2016 14:23 CEST

Daglig leder Roger Hertzenberg i Uno-X Hydrogen.

Uno-X Hydrogen skal bygge Bergens to første hydrogenfyllestasjoner. Enova støtter etableringen med nesten 20 millioner kroner.

– For å bidra til reduksjon av klimagassutslipp har Uno-X Hydrogen som ambisjon å bygge 20 hydrogenstasjoner innen 2020, og vi er svært takknemlige for at Enova nå har godkjent vår søknad om støtte til å bygge to stasjoner i bergensområdet, sier Roger Hertzenberg, daglig leder i Uno-X Hydrogen AS, joint venture-selskapet som eies av Uno-X, NEL og Praxair.

Planen er at fyllestasjonene kommer på Danmarks plass i Bergen og i Åsane. Uno-X tar sikte på at stasjonene kommer i drift så snart alle offentlige tillatelser er på plass.

– Mange ildsjeler skal også takkes for sitt arbeid med å realisere et nytt steg i det grønne skiftet gjennom hydrogenstasjoner i Bergen. Spesielt kan nevnes CMR Prototech og Greenstat. Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune har også vært veldig gode støttespillere for prosjektene, og vil være blant våre første hydrogenkunder, avslutter Hertzenberg.

Bygger kunnskap og erfaring

Bergen Taxi, Hordaland fylkeskommune og Bergen kommune vil gjennom prosjektet kjøpe til sammen fem hydrogenbiler i første omgang. Enova bidrar med 19,8 millioner kroner i støtte til fyllestasjonene og elektrolysøren som skal forsyne stasjonene med hydrogen.

– Det som er nyskapende i dette prosjektet, er at hydrogenbiler blir tatt i bruk hos drosjenæringen og andre aktører med større bilparker. Disse får nå anledning til å bygge kunnskap og erfaring om bruk og vedlikehold av hydrogenbiler. Vi er spente på å se hvor mye prosjektet vil bidra til å gjøre hydrogenbiler til et mer aktuelt alternativ, både for disse aktørene og andre, sier markedsdirektør Audhild Kvam i Enova.

• Kontaktperson Uno-X Hydrogen: daglig leder Roger Hertzenberg, tlf. 924 06 850

Kommentarer (2)

Blir alle stasjoner selvproduserende, eller vil noen stasjoner få til fraktet hydrogen?
    Og er det kommet mer planer om når en stasjon i Bergen blir klar til bruk?

- Lars Steinsland - 16-01-2017 20:05 CET

Målet er driftsstart i første halvår 2017.

Hydrogenstasjoner kan bygges både med og uten elektrolysør, altså med eller uten produksjon av hydrogen. Det er planlagt å etablere lokal hydrogenproduksjon på stasjonen når bruken kommer opp på et nivå hvor det blir hensiktsmessig.

- Daniel Milford Flathagen - 17-01-2017 09:26 CET