6 kjappe med energismarte boligeiere: Espen holder styr på varmen

Enova presenterer boligeiere som har gjennomført ulike energismarte tiltak. De kommer med gode tips og råd slik at også du kan bli inspirert til å tenke energismart.

Kommunikasjonsrådgiver i DNB, Espen Brynsrud (51) har gjennomført flere energitiltak i sitt sveitserhus fra 1897 der han bor med sin kone og fire barn. Han har blant annet installert et varmestyringssystem.

Hvorfor har du valgt å installere et varmestyringssystem?

Etter at vi installerte en væske/vann varmepumpe for noen år siden, la vi merke til at det var relativt vanskelig å regulere varmen i huset og holde temperaturen jevn hele året. Med et godt varmestyringssystem sikrer man effektiv energibruk, reduserer strømkostnader og får bedre bokomfort og inneklima. Varmestyringssystemet vårt styrer temperatur i seks forskjellige soner, noe som gjør at vi kan justere varmen ut ifra hvor familien befinner seg mest. Systemet tar også hensyn til endringer i utetemperaturen.

Les mer om varmestyringssystem her.

Hvordan valgte du leverandør?

Det var litt tilfeldig. Jeg gjorde litt research på egen hånd, men for meg som ikke er fagmann er det vanskelig å ha kvalifisert mening om de ulike teknologiske løsningene som finnes på markedet. Siden vi allerede hadde engasjert en rørlegger i forbindelse med et annet rehabiliteringsprosjekt i huset, valgte vi å bruke samme firma. Han kom med et godt tilbud og virket å være både kunnskapsrik og pålitelig.

Hvilke råd har du til andre som vurderer å installere et varmestyringssystem?

Snakk med folk som har gjort det. Det finnes flere gode forum på nettet der du finner mange entusiaster som ønsker å dele sine erfaringer. Enova har også flere gode rådgivere som kan være til hjelp. Det er snakk om å ta seg tid til å orientere seg og se hva som tilbys på markedet.

Er du fornøyd med investeringen så langt?

Ja, absolutt. Hvis man ser på varmestyring isolert, anser jeg dette for å være en god investering som har svart til forventningene. Vi har gjort mange forskjellige tiltak i huset siden vi flyttet inn for 13-14 år siden, og det er vanskelig å skille de ulike tiltakene fra hverandre og se hva som har vært mest energibesparende.

Vil du anbefale andre å benytte Enovatilskuddet?

Uten tvil. Jeg har søkt om å få støtte fra Enova flere ganger tidligere, og den nye ordningen som trådte i kraft i januar i år gjør søkeprosessen mye lettere. Det er fint å se at det finnes støtteordninger som Enovatilskuddet. For meg er det et signal om at flere begynner å ta klima- og miljøutfordringene vi står overfor på alvor.

Les mer om Enovatilskuddet her.

Hva annet gjør du for å spare energi, klima, miljøet?

Jeg tror ikke at vi er mer miljøbevisste enn andre, men vi prøver å velge klimavennlige løsninger når vi kan. Vi har gjennomført mange energibesparende tiltak i huset, som å skrifte ut gamle vinduer og dører, etterisolere både vegger og tak, installere varmepumpe og varmestyringssystem.

Har du gjort energitiltak og vil dele dine tips med andre? Registrer deg her.

• bygg og eiendom
  • bolig og forbruker