6 kjappe med energismarte boligeiere: Jone fanger solen

De neste ukene vil Enova presentere boligeiere som har gjennomført ulike energitiltak . De kommer med gode tips og råd slik at også du kan bli inspirert til å tenke energismart.

Først ut er HR-sjef Jone Ullenes. I vinter flyttet 31-åringen sammen med sin kone og tre barn inn i familiens nye enebolig i Stavanger-området. I tillegg til vedovn, har Ullenes installert et splitter nytt solfangeranlegg i det 315 kvadratmeter store huset.

Hvorfor har du valgt å installere et solfangeranlegg?

Vi hadde lyst til å investere i en økonomisk gunstig og samtidig miljøvennlig oppvarmingsløsning i det nye huset. Siden det var snakk om nybygg, kunne vi fra dag én tenke både nytt og helhetlig. Dessuten har jeg en kollega som har svært god erfaring med solfangere. Han fortalte meg mye om hvordan anlegget fungerer og hvor mye energi man kan spare.

Hvordan valgte du leverandør?

Jeg gjorde et raskt søk på nettet og fant en importør som anbefalte meg å ta kontakt med Sør-Vest Biobrensel – et lokalt firma som spesialiserer seg på pelletsovner og solfangere.  Vi avtalte et møte for å diskutere de forskjellige løsningene samt befare et allerede installert anlegg i området. Jeg opplevede at leverandøren var både kunnskapsrik og dyktig.

Les mer om solfangere her.

Hvilke råd har du til andre som vurderer å installere et solfangeranlegg?

Solstråling er en enorm energiressurs som er både fornybar og klimavennlig og utnyttelse medfører ikke inngrep i naturen. Jeg synes at flere bør vurdere å bruke solenergi. Til tross for de lave strømprisene her i Norge, er det fortsatt en del kroner å spare. Mitt beste råd er å lese seg opp på de forskjellige løsningene og finne en kvalifisert og kunnskapsrik leverandør.

Er du fornøyd med investeringen så langt?

Ja, veldig fornøyd. Jeg må innrømme at jeg var litt skeptisk i begynnelsen. Vi installerte anlegget i vinter. Korte dager med lite sollys gjorde at effekten var lav til å begynne med.Da våren kom, så vi at lange godværsdager gjør at anlegget begynner å fungere optimalt. Det er morsomt å følge med på målingene og se hvor mye energi man bruker hver måned. I april hadde vi et forbruk på 900 kWh og det blir stadig lavere. Jeg tror at det er realistisk å spare 7.000 – 8.000 kWh i året.

Vil du anbefale andre å benytte Enovatilskuddet?

Absolutt. Jeg ble positivt overrasket over hvor lett det var å registrere tiltaket på Enovas nettsider. Prosessen med å få tilbake penger var også veldig ryddig. Jeg tror at den nye ordningen gjør det lettere for folk å vurdere energibesparende tiltak og komme i gang.

Les mer om Enovatilskuddet her.

Hva annet gjør du for å spare energi, klima, miljøet?

Jeg ønsker å være miljøbevisst og forvalte naturen på riktig måte. I tillegg til det nye solfangeranlegget, har vi også installert et varmestyringssystem som regulerer vannbåren varme og en vedovn med vannkappe. Det er en vinn-vinn-situasjon: man tar vare på miljøet rundt seg samtidig som man sparer en god del penger.

Har du gjort energitiltak og vil dele dine tips med andre. Registrer deg her.

• bolig og forbruker
  • solfanger