Enovaprisen 2016 til Rom Eiendom og Arbaflame

Årets grønne ildsjeler er Lise Kristin Sunsby i Rom Eiendom og Rune Brusletto i Arbaflame. De to vinnerne av Enovaprisen 2016 ble hyllet under middagen på Enovakonferansen i Trondheim tirsdag.

- Det finnes mange grønne ildsjeler i Norge, og i dag hedrer vi noen av de aller beste. Stå-på-vilje, helhetlig tankegang og evnen til å få med seg folk er stikkord for suksessen til Lise Kristin og Rune, sier markedsdirektør Audhild Kvam i Enova.

Grønt engasjement må ut av hovedkontoret

- Jeg er imponert over Lise Kristins inkluderende arbeidsmåte. Hun har jobbet beinhardt selv. Samtidig har hun motivert blant annet driftsledere i verkstedhallene til å tenke energieffektivisering og foreslå forbedringer, sier Kvam.

Da rørosingen Lise Kristin Sunsby begynte som fagansvarlig energi og miljø, tok hun initiativ til at Rom Eiendom kartla og igangsatte flere energiprosjekter. Mantena, et datterselskap av Rom Eiendom, har blant annet gjort store energiforbedringer i sine enorme verkstedhaller for skinnegående kjøretøy. Engasjementet har Lise Kristin hatt i lang tid. Da hun tidligere jobbet i hotellkjeden Rica, sørget hun for rekord i antallet søknader fra en byggeier til miljømerket Svane.

- Det er en ære og en inspirasjon å få Enovaprisen. For meg er den også en anerkjennelse av at den viktigste energieffektiviseringen skjer i eksisterende bygningsmasse, sier Lise Kristin Sundsby i Rom Eiendom, som nå er bosatt i Asker.

Fjerner kullet – beholder kraftverket

- Suksessfull klimainnovasjon krever utholdenhet. Rune har stått på, både i utviklingen av Arbapellets, men også i den krevende kommersialiseringsfasen. Arbapellets er genialt fordi det erstatter kull, uten at det er nødvendig med store endringer av kullanleggene, sier markedsdirektør Audhild Kvam.

Rune Brusletto fra Arbaflame i Oslo får Enovaprisen 2016 for utviklingen av 100% fornybare Arbapellets, en ny type biokull.  Arbapellets kan fullt ut erstatte kull i kullfyrte kraftverk. I 2015 kom gjennombruddet da Arbaflame fikk 138 millioner kroner av Enova i støtte til et nytt biokullanlegg på Follum. Samme år valgte canadiske Ontario Power Generation å bytte ut kullfyringen med Arbapellets.

- Dette var veldig hyggelig! Jobben med å utvikle Arbapellets har tatt lang tid, så jeg må benytte anledningen til å takke både kone og investorer for deres tålmodighet, sier bærumingen Rune Brussletto i Arbaflame

Om prisen

Enovaprisen deles ut hvert år til grønne ildsjeler, som har utviklet ny klimateknologi eller gjennomført miljøvennlig energiomlegging i egen bedrift. Alle kan nominere kandidater til prisen og Enovas fagjury velger ut vinnerne.

• enovakonferansen
  • bygg og eiendom

Enova SF investerer årlig 2-4 milliarder kroner i energi- og klimatiltak i norsk næringsliv og offentlig sektor. Gjennom målrettede programtilbud og tett samarbeid med markedet skal Enova drive fram den nødvendige energiomleggingen og teknologiutviklingen som gir reduserte klimautslipp og økt forsyningssikkerhet.

Gjennom Enovatilskuddet og Enova Svarer gir Enova i tillegg økonomisk støtte og rådgivning til husholdningene. Fra 1.1. 2015 har Enova også ansvaret for å redusere klimautslipp i transportsektoren. Enova eies av olje- og energidepartementet, og finansieringen skjer via tildelte midler fra Energifondet og et lite kostnadspåslag på strømregningen. Enova SF er lokalisert i Trondheim og har 80 medarbeidere.