Året vi ble avhengig av vindkraft

Nyhet   •   des 07, 2016 16:02 CET

På de timene med høyest forbruk er vi avhengig av å importere kraft fra naboland for å dekke etterspørselen i markedet. Nedstengning av kjernekraft og annen regulerbar kraftproduksjon, har gjort oss avhengig av uregulerbar kraftproduksjon som vindkraft.

Vindkraften gir oftest størst produksjon på vinteren, som også er de periodene med høyest etterspørsel etter strøm. Slik utfyller dette hverandre bra, men vi vet jo aldri hvor mye det vil blåse.

Som NVE sjef Per Sanderud er sitert på i Montel etter Noveas konferanse, mener han vindkraft godt kan være en spisslast i systemet, men vi må ikke bli avhengig av for mye effekt fra vinden. I dager med lite vind må vi ha andre måter å skape balanse i markedet, slik som importkapasitet eller annen fleksibilitet i markedet, for eksempel forbrukerfleksibilitet. Les mer om hvordan din bedrift kan bidra med fleksibilitet.

Last ned grafene fra dagens sending her.

Kommentarer (0)

Kommentar