London

Valgseier til Boris Johnson – hva nå? // Entelios Kraftkommentar uke 51 2019

BREXIT har vært som en "never ending story", men med de konservatives rene flertall i underhuset sist uke, ser det endelig ut til at vi kan få noen klare svar på Storbritannias rolle i EU, og dermed også deres rolle i det europeiske utslippsmarkedet.

Storbritannia, som tidlig innførte en egen skatt på kullkraft, har for lengst konvertert til gasskraft og har dermed overskudd av utslippsrettigheter i det europeiske utslippsmarkedet. Ved videre deltakelse i dette markedet, kan UK sørge for at overskuddet av utslippsrettigheter fortsetter å stige i EU, og dermed legge press på prisene. I tillegg til auksjoner på utslippsrettigheter fra EU har UK, Tyskland og Polen sine egne auksjoner. I 2019 har ikke UK gjennomført noen auksjoner, dette fordi det har vært usikkert hvorvidt de skulle være med i dette markedet. Nå ser det ut til at UK skal være med i det europeiske utslippsmarkedet i alle fall ut året 2020, og dermed er det ventet at utslippsrettighetene fra de avlyste auksjonene fra 2019, skal ut i markedet en gang før mars. Dette kan tolkes som at CO2-prisen kan settes under sterkt press i starten av neste år.

Andre analyser peker på at UK sin fortsatte deltakelse i markedet, også vil støtte etterspørselen i markedet, noe som igjen tolkes som støttende for prisene. Usikkerheten kan man se på CO2-markedet allerede sist fredag da valgresultatene ble kjent – prisen hoppet først raskt opp, for så å falle kraftig utover dagen - den største prisforskjellen vi har sett på én dag i hele 2019. Det er med andre ord stor usikkerhet i markedet.

Både gass, kull og CO2 har nå samme priser som for en uke siden. Det samme gjelder for terminprisene i det tyske kraftmarkedet, mens i Norden er de nærmeste terminprisene gått opp siste uken. Årsaken til at Norden skille seg noe ut her, er at værprognosene ikke lengre viser veldig våt utvikling. Mildværet ser ut til å henge godt igjen i Norden, men prognosene peker mot mindre nedbør enn normalt for årstiden.

Ukens tall:

Hydrologisk balanse: - 2,8 TWH (+ 1,2 TWh)

Systempris: 36,89 €/MWh (- 1,50 €/MWh)

Terminpris YR-20: 36,10 €/MWh (+ 0,30 €/MWh)

Pressekontakt Digital marknadskoordinator Sverige +46 720709639
Kolbjørn Hembre

Pressekontakt Administrerende Direktør Entelios Nordic +47 99530949

Entelios er Norges største strømleverandør til bedriftsmarkedet i privat og offentlig sektor. Vi bistår kunder i hele Norden med å oppnå et mer lønnsomt og fornybart energiforbruk. Dette gjør vi ved å tilby fornybar energi, spisskompetanse og innovative teknologiløsninger som sikrer kundene bransjeledende og klimavennlige energiløsninger. Selskapet er en del av Å Energi, et ledende norsk vannkraftkonsern.

Kjernevirksomheten i Entelios er styring av og handel med fornybar energi i det nordiske elektrisitetsmarkedet på vegne av våre kunder.

Entelios Nordic har 72 ansatte fordelt på lokasjonene Oslo, Arendal, Kristiansand, Stockholm, Gøteborg, Aalborg og Vantaa.
I Norden har Entelios ansvar for en kundeportefølje på over 20 TWh (årsforbruk til ca 1,3 millioner husholdninger).
Selskapet tilbyr 100 % fornybar energi garanti til alle oppdragsgivere.
Entelios er et heleid datterselskap av Å Energi