Foto: iStock

Reise i sommer? Her er våre 10 beste ferietips

Sommeren er her, og vi i EnterCard vil dele våre personlige ferietips. Vi spurte våre kolleger om deres beste tips til ferien, og her er de 10 beste:

• Ta med to forskjellige kredittkort når du reiser (MasterCard/Visa). I enkelte land aksepterer minibanken kun én tilbyder, så da er det fint å ha to å velge mellom.
  • Når du tar ut penger i minibanken eller betaler med kredittkortet, så er det best å velge lokal valuta da dette oftest er billigst.
  • Oppbevar kredittkortene forskjellige steder i tilfelle du mister eller blir frastjålet lommeboken. Du kan oppbevare ett kort i håndbagasjen, og det andre i kofferten eller i safen på hotellrommet når du har kommet frem.
  • Betal for flybilletter med det kredittkortet som har den beste reiseforsikringen. Husk å undersøke dette før du bruker kortet.
  • Bruk kredittkort når du betaler for hotell og leiebil. Mange hoteller, og spesielt leiebilfirmaer, reserverer et depositumsbeløp på din konto. Det kan ta flere dager etter at du har reist fra hotellet/levert tilbake bilen før beløpet igjen er tilgjengelig på ditt kort.
  • Last opp kredittkortinformasjon i betalingsapper som er relevante for hvor du skal reise.
  • Husk å godkjenne fakturaer og betale regninger før du drar på ferie.
  • Ha alltid med deg BankID slik at du kan sjekke din nettbank til enhver tid, eller for å betale fakturaer du glemte før avreise. Dette for å unngå ubehagelige overraskelser etter ferien.
  • Ta bilde av ditt forsikringsbevis, hvor kontaktinformasjon og forsikringsnummer er synlig. Ha også forsikringsbeviset med deg i håndbagasjen. Slik har du alltid informasjonen tilgjengelig dersom uhellet skulle være ute.
  • Bruk kredittkortet dersom du prøver å bestille en restplassferie på nett. Det er den sikreste betalingsformen.