Nordmenn foretrakk netter i New York

Pressemelding   •   des 30, 2013 13:00 CET

USA er nordmenns foretrukne ferieland, mens briter, tyskere, amerikanere og japanere er de mest ivrige på å utforske Norge. Det viser tall fra Expedia.nos årlige oppsummering av antall bookede reiser gjennom reiseselskapets nettsider.

Etterfulgt av Storbritannia og Spania er det USA som har vært nordmenns foretrukne reisemål dette året. USA har vært et populært reisemål lenge, men i år økte likevel antallet bookinger med 25 prosent.

— USA er mer tilgjengelig enn noen gang, og rimelige flybilletter og et stort utvalg destinasjoner er nok grunnen til at flere reiser over dammen. I tillegg til variert klima, god mat og kjent språk er dollarkursen god og gir nordmenn masse shopping for pengene.  Dette er noen av grunnene til at folk valgte seg amerikanske opplevelser når de skulle reise dette året, sier Charlotte Gogstad i Expedia.no.

Hun legger til at USA lokker unge så vel som godt voksne reisende, og at folk er mer positive til lengre reiser enn før.

Kombinerer snø, strand og shopping

Enten man ønsker seg gambling i Las Vegas, tøffe skiløyper i Beaver Creek, shopping i New York eller sightseeing i San Francisco, er mulighetene for en innholdsrik ferie definitivt tilstede i USA. På grunn av billige transportmuligheter innenlands kan man enkelt dekke flere behov på samme reise.

— USA er virkelig en godtepose for nordmenn. Man kan kombinere sol og sommer i Miami med skiferie i Colorado, eller kjøre fra by til by, enten på romantiske Highway 101 på Vestkysten eller Route 66. Livet på veien er unikt for USA og har gitt inspirasjon til utallige pop-kulturelle fenomener. Alle elsker å oppleve det vi har sett på TV, og en shoppingtur til New York er snart like selvsagt som å dra til London for stadig flere nordmenn, sier Gogstad.

Pub, fotball og soling er fortsatt populært

I tillegg til USA er Storbritannia, Spania og Kanariøyene populære reisemål. Reiser til solrike Spania har faktisk økt med så mye som 79 prosent siden i fjor. Selv om nordmenn fortsatt foretrekker å bo på hotell, har bookinger av leiligheter økt. Nordmenn ønsker å bo mer som de lokale og leie av leiligheter har økt med mer enn 40 prosent sammenlignet med i fjor.

— Nordmenn ønsker å sikre seg sol om sommeren, og mange tok kanskje ikke sjansen på å tilbringe hele sommeren her hjemme i år. Spania og Kanariøyene er sikre solsteder for nordmenn som trenger påfyll av energi og varme året rundt. Storbritannia med populære storbyer som London og Dublin ligger kun en kort flytur unna, og kommer også høyt opp på listen, sier Gogstad i Expedia.no.

En annen destinasjon som har økt voldsomt i popularitet blant nordmenn gjennom Expedia.no er Brasil. I forkant av verdensmesterskapet i fotball til sommeren og OL i 2016 er det mange som er ivrige på å utforske det søramerikanske landet.

Hvis vi skal sammenligne oss med våre naboer er også danskene, som oss nordmenn, glade i USA, og landet havner derfor også på topp hos det danske folket. Svenskene holder seg derimot mer hjemme, og har Sverige på topp over bookede reiser. I Norge havner våre naboland på en åttende og niendeplass over bestilte reiser, og det er en betydelig lavere plassering enn i fjor.

— Danmark og Sverige er lett tilgjengelig med bil, og det kan være grunnen til at de ikke ligger like høyt på våre lister. Gode broforbindelser gjør også at mange velger bilen på familieferie til våre naboland. En interessant trend er at nordmenn nå snur nesen mot Italia, Frankrike og Tyskland for ferieturen, sier Gogstad i Expedia.no.

Tysklands hovedstad Berlin har blitt svært populær blant nordmenn, og Tyskland passerer både Sverige og Danmark på listen i år.

Topp 10-listen over foretrukne destinasjoner for nordmenn i 2013

1.  USA

2.  Storbritannia

3.  Spania og Kanariøyene

4.  Norge

5.  Italia

6.  Frankrike

7.  Tyskland

8.  Danmark

9.  Sverige

10. Polen

Topp 5 reisetrender for 2014

1.  Mobilen din er ditt reisebyrå. Du gjør ookinger på den og den hjelper deg gjennom hele reisen.

2.  Internasjonale sportsarrangementer driver urisme. OL i Brasil er et populært søk.

3.  Reisende vil bo som lokale og oppleve genuin okal kultur.

4.  Flere vil utvide jobbreiser til ferier.

5. Reiseplanlegging blir visuelt gjennom bildetjenester som Instagram

Topp 5 økte bookinger for nordmenn i 2013

1. Spania og Kanariøyene 79%

2. Thailand 66%

3. Kroatia 65%

4. Polen  61%

5. Hellas  58%

Expedia er verdens ledende reisebyrå på nett, og tilbyr tilgang til over 240.000 overnattingssteder og hoteller over hele verden (inklusive alt fra små boutiquehoteller til store hotellkjeder), flybilletter med over 400 flyselskaper, samt et bredt utvalg av leiebiltjenester og ulike reiseopplevelser. Ved å kombinere mange valgmuligheter med gode søkeverktøy, hjelper Expedia.no reisende med å finne og sette sammen den reisen som er best tilpasset deres individuelle behov.

Med  Expedias prisvinnende mobil-app kan du planlegge og booke fly og hotell mens du er på farten. Expedias app har gode verktøy for at du enkelt skal kunne administrere din reise; kart over flyplassen, utsjekk-tider fra hotellet, status på flyvningen din, kart til hotellet ditt og andre nyttige tjenester. Besøk Expedias Facebook-side for reiseinspirasjon og gode tips.

Expedia.no er en del av Expedia Inc. Selskapet leverer fritids- og forretningsreiser, driver økt etterspørsel og direkte bestillinger til reiseleverandører, og gir annonsører muligheten til å nå et verdifullt reisepublikum gjennom Expedia Media Solutions. Expedia driver også bestillinger for noen av verdens ledende flyselskaper og hoteller, store merkevarer, tungt trafikkerte nettsteder og tusenvis av aktive partnere gjennom Expedia ® Affiliate Network. For bransjenyheter, besøk oss på www.expediainc.com eller følg @expediainc på Twitter.

Registrerte varemerker og logotyper tilhører sine respektive eiere © 2013 Expedia, Inc. Alle rettigheter inkludert. CST: 2029030-50

Kommentarer (0)