Experis, Experis Ciber og Experis AVAN går foran for å øke kvinneandelen. BV:Bodil Bjanes, Linn Solbakken, Emelie Isosalo Jansson, Vedrana Dzonlez, Sara Khelifi, Andrea Madland og Lise Craig. Foto: Experis

Et mangfold av muligheter for kvinner i IT-bransjen

Selv om IT-bransjen fortsatt er mannsdominert er kvinneandelen økende. Ifølge tall fra Samordna opptak hadde 24 prosent kvinner IKT-fag som førstevalg i 2018, en økning på 16 prosent over fem år. For å møte den økende interessen retter nå Experis fokuset på mulighetene for kvinner i IT-bransjen og blir gullpartner i ODA-nettverket, Nordens ledende møteplass for kvinner i teknologi.

– Jeg er egentlig utdannet sosialantropolog, men fikk interesse for IT via venner som ofte snakket om IT-jobbene sine. Jeg fikk et bedre innblikk i hva IT egentlig handler om og syntes det var spennende å se hva som var mulig med datateknologi, sier Linn Solbakken, direktør i Experis IT.

En bransje i rask utvikling

Etter fullført utdannelse fikk hun en juniorstilling innen utleie av IT-konsulenter og har siden jobbet med headhunting og formidling av IT-spesialister.

– Dette er en bransje hvor det skjer veldig mye på kort tid, noe som krever at man alltid må være oppdatert. Jeg har nå jobbet i bransjen i åtte år og har sett enorme fremskritt innen skytjenester, «big data», kunstig intelligens og mye annet. Når jeg begynte i 2012 var dette «science fiction», mens i dag er det helt vanlig for bedrifter å ha slik teknologi i verktøykassa. Jeg blir inspirert av den raske utviklingen og alle de dyktige medarbeiderne, sier hun.

Hun mener endringen ikke går like fort når det kommer til kvinneandelen i bransjen.

– Selv om kvinneandelen i Experis er høy sammenlignet med andre selskap, er det fortsatt få kvinnelige utviklere i forhold til menn. Om det er fordi færre kvinner ønsker å jobbe som konsulenter eller om det er andre forhold, vet jeg ikke. Men erfaringsmessig er det langt flere menn i konsulentrollen, og det er fortsatt vanskelig å finne nok kvinnelige kandidater. Vi ønsker å gjøre noe med det, sier hun.

Mange og varierte roller

Solbakken er optimist og peker på at andelen kvinner som studerer IT går i riktig retning. Hun mener likevel at bransjen må bli flinkere til å kommunisere karrieremulighetene innen IT slik at flere får opp øynene for hvor mange spennende jobber bransjen rommer.

– Jeg hadde ikke søkt på den første IT-jobben om jeg ikke hadde forstått at IT er en utrolig kreativ bransje og mer enn bare programmering. Mange vet ikke hva IT-bransjen handler om og tror kanskje fortsatt at den er «nerdete» og bare for spesielt interesserte. Bransjen har veldig mange roller og det er viktig å vise hvor mange muligheter som finnes innen IT-faget. Jeg tror det kan være en måte å rekruttere flere kvinner til bransjen, sier hun og tilføyer:

– Vi må bli flinkere til å fortelle hva vi faktisk jobber med, hvilke oppgaver som utføres og hvordan det påvirker samfunnet. IT er altomfattende og vi må bli flinkere til vise bredden i bransjen for å få unge mennesker interessert. Vår deltakelse i ODA-nettverket er derfor viktig for kompetansebygging og for å tiltrekke oss flere dyktige kvinner.

Mange veier til IT-bransjen

Hun er ikke alene om å ha en ikke-teknisk utdannelse i bransjen, det er nemlig store variasjoner på utdannelse og bakgrunn blant kvinnelige IT-medarbeidere.

– Jeg tok en mastergrad i arbeids- og organisasjonspsykologi og visste ikke den gang at jeg skulle havne i IT-bransjen. Det var tilfeldig at jeg begynte i et vikariat som rådgiver og prosjektkoordinator for innføringen av SAP i Vinmonopolet. Nå har jeg jobbet med rekruttering av arkitekter, utviklere og prosjektledere til IT-bransjen i snart 10 år, sier Lise Craig, HR Manager i Experis Ciber.

– Vi jobber brukernært og utvikler løsninger som tjener samfunnet og søker etter medarbeidere som er gode på ledelse, samarbeid og prosjektstyring. Dette er egenskaper som er nødvendige for å være en dyktig konsulent, og noe som gjør oppgavene attraktive for kvinner, sier hun og tilføyer:

– Her har vi over 30 prosent kvinner, noe som er en større andel enn ellers i bransjen. Hos oss finner du kvinnelige arkitekter, designere, prosjektledere, testledere og systemutviklere. Jeg tror mye av årsaken til den høye kvinneandelen er at vi har et inkluderende miljø som gjør at folk trives.

Også Craig mener det er viktig å synliggjøre mulighetene i bransjen.

– Det handler også om forbilder og at vi synliggjør kvinnene som jobber i bransjen. Dette er noe av bakgrunnen for samarbeidet med ODA. Vi løfter frem rollemodeller og de som jobber med spennende utfordringer innen digitaliseringen av samfunnet. Det er mange kvinner som har slike roller, og det er viktig å vise studenter alle karrieremulighetene IT-bransjen har å by på, sier Craig.

Mange grunner til å velge en IT-karriere

Det finnes ingen fellesnevner for kvinner i IT-bransjen, og inngangsbilletten variere fra person til person.

– Det finnes mange roller i IT-bransjen som ikke er direkte knyttet til teknologi, og min vei inn var gjennom salg og håndtering av konsulenttjenester. Det var på mange måter en tilfeldighet at jeg havnet i bransjen hvor jeg nå har vært i 11 år, sier Bodil Bjanes, Leder for Experis AVAN.

Bjanes tror det er mange årsaker til økende kvinneandel.

– Jeg tror unge kvinner ser at IT-bransjen byr på et bredt fagområde med mange roller, interessant oppgaver og store utviklingsmuligheter. Jeg tror dette er med på å gjøre bransjen attraktiv blant kvinner, sier hun.

– Som et konsulentselskap med flest mannlige konsulenter ønsker vi et større mangfold. Kvinner sørger for andre innfallsvinkler og utmerker seg som gode analytikere som leverer klokkerent, sier hun.

– Vi har veldig gode erfaring med kvinnelige prosjektledere og endringsledere, men skulle ønske vi hadde mange flere. Deltakelsen i ODA-nettverket er derfor et trinn i riktig retning for å dele erfaringer og tiltak som gjør at kvinner i større grad søker seg til IT-bransjen. Selv om AVAN allerede er godt tilrettelagt for kvinnelige medarbeidere, må vi fortsette å tiltrekke oss flere, avslutter Bjanes.