EY for fjerde år på rad mest attraktive arbeidsgiver i Norden

Nyhet  •  22-05-2014 15:16 CEST

For fjerde år på rad havner EY (Ernst & Young) på topp i Norden når økonomistudentene skal velge arbeidsgiver. EY har 5.500 medarbeidere i Norden og ansatte i fjor mer enn 800
nye kolleger.

Over 33.000 studenter har stemt frem sin drømmearbeidsgiver i konsulent- og analysebyrået Universums nordiske karriereundersøkelse. Blant økonomistudentene er EY den mest attraktive arbeidsgiveren. For IT-studenter er det fortsatt Google som er den store drømmen, mens ingeniørstudenter har Rambøll som sitt førstevalg.

– Våre egne ansatte er en av hovedårsakene til populariteten, sier Bjørn Vihovde, Partner og Nordic Talent Leader i EY. – Vi er kjent for å ha fantastiske team, og flinke studenter vil gjerne jobbe med flinke kolleger. I tillegg vet studentene at de vil få en meget bratt læringskurve og god oppfølging som bygger deres karriere og gjør dem attraktive i næringslivet.

Hvilke bransjer er mest attraktive?

EY ligger i topp når de nordiske økonomistudentene rangerer sine drømmearbeidsgivere,
og følges av PwC på en andre plass, KPMG på en femte plass og Deloitte på plass åtte. Revisjonsbransjen er dermed den mest populære bransjen blant kommende økonomer, men også arbeidsgivere innen dagligvare har blitt mer populære.  Blant ingeniørstudentene er det bygg- og anleggsbedriftene som dominerer på topp 10-listen.

Norske økonomistudenter vil bli utfordret

For økonomistudentene er det viktig at deres fremtidige arbeidsgiver har ledere som støtter deres utvikling og kan tilby et godt og kreativt arbeidsmiljø. I Norge er også det viktig for studentene at de blir utfordret på arbeidsplassen.

Topp 10 mest attraktive bedrifter i Norden: Økonomi

1. EY (Ernst