Fana Sparebank, Bergen Næringsråd og Bergen kommune lanserer «Folkets pris for FNs bærekraftsmål».

Pressemelding   •   sep 24, 2019 10:55 CEST

Bilde fra Nattevandringen 17. november 2018

Lokalt, frivillig engasjement er blant de viktigste bærebjelkene i samfunnet vårt. Å inkludere skaper varme, å bli sett skaper inspirasjon. Ivaretakelse kan føre til mestring, og samhold kan løfte frem de svake. Menneskerettighetsbyen Bergen er en by med fokus på tilrettelegging, deltakelse, likestilling og frihet.

Første Nattevandring i Bergen

Nattevandringen for FNs bærekraftsmål ble arrangert for første gang i 2018 og vi ble overveldet over hvor mange og fantastiske, frivillige organisasjoner som finnes i byen vår og er med på å forme den til en by vi kan være stolte av.

- Vi ønsker å løfte frem og synliggjøre lokalt engasjement i samfunnet vårt, og rette fokus på FNs bærekraftsmål. Mål nr 17. - «Samarbeid for å nå målene» står sentralt i vårt arbeid. Det å dele kunnskap om bærekraftsmålene er en av hovedgrunnene til at vi arrangerer nattevandringen, sier Lisbet K. Nærø, Administrerende Direktør i Fana Sparebank.

Under årets «Nattevandring for FNs bærekraftsmål» vil vi for første gang dele ut «Folkets pris for FNs bærekraftsmål» og sammen løfte frem en enkeltperson eller en frivillig organisasjon som fortjener å bli sett for sitt arbeid. Her skal bergenserne selv få nominere, en jury velger ut kandidater og vi kårer vinneren ved folkeavstemning på sosiale medier. Avstemmingen vil foregår på vår felles Facebookside "Nattevandring i Bergen".

Sammen for å nå målene

Fana Sparebank, Bergen Næringsråd og Bergen Kommune samarbeider om å arrangere «Nattevandring for FNs Bærekraftsmål», Lørdag 16. november. Med hodelykter går vi fra Fløyen stasjon og opp svingene til Skansen brannstasjon. Vi får oppleve vakre lysinstallasjoner, aktiviteter for store og små, underholdning og magisk stemning under åpen himmel. Kvelden avsluttes med konsert i sentrum. Arrangementet er for hele familien.

Hvordan nominere til Folkets Pris

For å nominere din kandidat må du fylle ut skjemaet for nominasjon. Juryen plukker ut en håndfull kandidater som blir kontaktet av oss, for å være med i siste del av avstemmingen på sosiale medier. Vinneren blir kåret under årets Nattevandring i regi av Fana Sparebank og Bergen Næringsråd.

Kriterier

Den nominerte skal:

• Være en frivillig organisasjon eller forening
  • Ha tilhørighet i Bergensregionen
  • Vise til aktivt arbeid tilknyttet ett eller flere bærekraftsmål
  • Være en inspirasjon for andre organisasjoner/foreninger
  • Være villig til å stille i en konkurranse på sosiale medier

Juryen

Nils Magne Fjereide (juryleder), Styreleder, Fana Sparebank
Bjørn Haugland, Adm. Direktør, Norge 203040
Marit Warncke, Adm. Direktør, Bergen Næringsråd
Sveinung Jørgensen, Førsteamanuensis ved Norges Handelshøyskole
Lars Jacob Tynes Pedersen, Førsteamanuensis ved Norges Handelshøyskole
Lisbet K. Nærø, Adm. Direktør, Fana Sparebank
Maria Selsås Fjogstad, student, Leder i NHHS Gree

Jurysekretær: Vemund Grindskar, Fana Sparebank og Ole Reinert Berg-Olsen, Bergen Næringsråd.

Fana Sparebank er eneste lokalbank i Bergen, med hovedkontor på Nesttun og ett kontor i sentrum. Konsernet Fana Sparebank består av Fana Sparebank, Fana Sparebank Eiendom og Fana Sparebank Boligkreditt. Totalt ca. 150 ansatte.