Fana Sparebank endrer rentene for utlån og innskudd

Pressemelding   •   jun 25, 2019 12:35 CEST

Fana Sparebank har i dag besluttet å øke rentene på innskudd og lån med inntil 0,25 prosentpoeng.

– Basert på renteutviklingen den siste tiden, med økning i pengemarkedsrentene og økt styringsrente, gjør vi en justering for både innskudd og utlån, sier administrerende direktør i Fana Sparebank, Lisbet K. Nærø.

I forrige uke økte Norges Bank styringsrenten med 0,25 prosentpoeng til 1,25 %, i tråd med varslet rentebane. Det er den andre rentehevingen i år.

Fana Sparebank valgte ved forrige endring å la boliglånsrenten være urørt, blant annet fordi usikkerheten i rentemarkedet ikke skulle bli overført til kundene. Pengemarkedsrenten har nå stabilisert seg på et høyere nivå, og det er derfor naturlig at banken nå øker rentene med inntil 0,25 prosentpoeng.

– Fana Sparebank er fremdeles svært konkurransedyktige, og vil fortsatt ha en av landets aller beste utlånsrenter, sier Nærø.

Beste veiledende rente i banken er nå 2,45 % for kunder med inntil 50 % belåning.

For eksisterende kunder i Fana Sparebank trer endringen i kraft fra 8. august 2019. Alle kunder som får endret boliglånsrente vil få brev eller informasjon i nettbanken om hvordan de blir påvirket av renteendringen.