Fana Sparebank holder boliglånsrenten uendret

Pressemelding   •   apr 04, 2019 11:58 CEST

Fana Sparebank rører ikke boliglånsrenten, og vil fortsatt ha en av landets laveste renter.

– Vi velger å ikke justere boliglånsrentene nå. Det er stort usikkerhet i markedet hva gjelder renteutvikling fremover, og den usikkerheten ønsker ikke banken å overføre på kundene akkurat nå. Derfor beholder vi de allerede lave rentene på utlån, sier administrerende direktør i Fana Sparebank, Lisbet K. Nærø.

I slutten av mars i år hevet Norges Bank styringsrenten med 0,25 prosentpoeng, i tråd med forventningene. Dermed er styringsrenten en prosent. Likevel velger Fana Sparebank å holde rentene uendret på alle bankprodukter for personmarkedet, i en tid med historisk lave utlånsrenter.

– Som lokal sparebank er vi særdeles opptatt av å gi tilbake til samfunnet rundt oss. Når vi holder boliglånsrenten nede på dagens nivå, er dette et godt eksempel på vår kjerneverdi om å være ekte, sier Nærø, og fortsetter:

– Banken har hatt betydelig vekst i personmarkedet de siste årene, og tatt vesentlige markedsandeler. Vi forventer at den gode utlånsveksten fortsetter.

Digitale tjenester gir lav rente

Fana Sparebank har de siste årene gjort store digitale løft. Det kommer kundene til gode, gjennom gode tjenester og lav rente.

– En av årsakene til at vi kan ha så lave utlånsrenter er vårt digitale løft, med heldigitale tjenester. Over 80 prosent av lånesakene våre går gjennom automatiserte og effektive låneløyper. Det positive for kunden er at de kan søke boliglån med et par tastetrykk på mobilen. De slipper å legge ved all dokumentasjon, som vi henter automatisk fra skattemelding, arbeidsgiver og eiendomsregister. Det effektiviserer hele prosessen, og vi kan dermed være konkurransedyktige nasjonalt, sier Nærø før hun fortsetter:

– Som en av Norges første kommer vi også snart med heldigital eiendomshandel. Dette har vært et viktig satsingsområde for hele bransjen, og Fana Sparebank har vært pilot for prosjektet. Det vil helautomatisere eiendomsoppgjøret, som blir langt mer effektivt for både kunder og for banken.

Beste nominelle boliglånsrente fra banken er 2,2 % innenfor 50 % av boligens verdi.