Samfunnsansvar-pris til Fana Sparebank

Pressemelding   •   mar 19, 2019 22:00 CET

Fana Sparebanks omfattende innsats for bærekraft og samfunnsansvar ble belønnet med en spesialpris under tirsdagens Great Place to Work-utdeling. I tillegg ble sparebanken kåret til en av Norges beste arbeidsplasser.

– Det er veldig gøy at vi blir lagt merke til på denne måten. Vi er svært bevisst på å gi tilbake til samfunnet, og i 2018 gjorde vi flere store løft for å virkelig ta samfunnsansvar, sier administrerende direktør i Fana Sparebank, Lisbet K. Nærø.

Tirsdag kåret Great Place to Work for 16. år på rad Norges Beste Arbeidsplasser. Der ble Fana Sparebank belønnet med 10. plass, i tillegg til en spesialpris for samfunnsansvar.

Vant pris for samfunnsansvar

Banken har de siste årene gjort en rekke tiltak for å virkelig ta samfunnsansvar, og satse på bærekraft. Blant annet har banken delt ut Bærekraftsprisen, arrangert nattevandring for 5000 bergensere, i tillegg til å dele ut millioner i gavemidler. Banken skal også delta på 20 samfunnsarrangement i året. Spesielt har banken satser på kultur- og næringslivet, bærekraft, velfortjente individer og barn og ungdom.

I begrunnelsen fra Great Place to Work står det om prisen:

«Vi ser av disse konkrete tiltakene, og mange flere, at Fana Sparebank trekker sitt samfunnsansvar utover ett eller flere enkeltbidrag. Med sine tiltak ønsker de også å sette målgruppene i stand til å hjelpe andre. På den måten skaper Fana Sparebank sine samfunnsbidrag ringvirkninger som strekker seg utover tid og sted.»

Nærø sier prisen er viktig for Fana Sparebank, og at det gir en kraftig motivasjon for å fortsette arbeidet.

– Det er stas at vår omfattende innsats blir lagt merke til. Nå skal vi brette opp ermene, og fortsette det gode arbeidet i tiden fremover. Vi nøyer oss absolutt ikke med dette, og kommer til å jobbe knallhardt for lokalsamfunnet og FNs bærekraftsmål fremover.

En av Norges Beste Arbeidsplasser

Hovedgrunnen til utdeling tirsdag er å kåre Norges Beste Arbeidsplasser.Det er første året Fana Sparebank deltar, og med en score på 77 % ble bedriften både sertifisert – og kåret med tittelen en av Norges Beste Arbeidsplasser. Banken havnet på en 10. plass i kategorien 50-199 medarbeidere.

– Det er en god plassering for banken, særlig fordi det er første gang vi er med. Bare å bli sertifisert første året er en stor bragd. Men vi er heller ikke helt i mål. Vi skal fortsette å jobbe knallhardt fremover for å forbedre oss.

Administrerende direktør i Great Place to Work, Jannik Krohn Falck, sier det som kjennetegner vinner-bedriftene er fokuset på mennesker.

– Vi ser at det ikke lenger er teknologi og arbeidsprosesser som skaper konkurransefortrinn; det er mennesker. Ulike livsfaser har ulike behov, så det krever tett hverdagsledelse for å avdekke den enkeltes behov og tilpasse deretter. Vinnerne er de virksomhetene som innser at medarbeiderne er den viktigste verdien til å lykkes, sier Falck.