Vekst og fremgang for Fana Sparebank

Pressemelding   •   nov 08, 2019 15:48 CET

Volumvekst og styrket nettorente står sentralt i Fana Sparebanks rapport for og per 3. kvartal 2019. Kvartalets rentenetto på 95,4 millioner kroner representerer en økning på 5,2 millioner kroner sammenlignet med fjoråret. Kvartalet sett under ett har således en vekst i rentenettoen på 5,8 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

— Vi er stolte av det vi presenterer i dag. Det siste kvartalet viser god vekst i kjernevirksomheten vår og stort tilfang av nye kunder. I tillegg har Himla eiendom tatt nye jafs av markedet både lokalt og i Oslo, sier administrerende direktør Lisbet K. Nærø.

Utlånsveksten til personmarkedet representerer en økning på 2,4 prosent for kvartalet, og 8,4 prosent siste året. Den samlede utlånsveksten for 3. kvartal ble 310 millioner kroner. Det representerer en vekst på 1,3 prosent. For den siste 12-månedersperioden utgjør utlånsveksten 1,19 milliarder kroner, eller 5,4 prosent. Utlånsveksten har vært særlig høy innen utlån til boligformål, kombinert med en bevisst nedtrapping av bankens eksponering i store næringseiendommer.

— Utlånsutviklingen i personmarkedet står seg godt dette kvartalet, sier Nærø. — Vi har holdt en svært konkurransedyktig boliglånsrente gjennom den siste renteøkningen, noe som tar vare på våre eksisterende kunder og fremstår som attraktivt for nye. Kostnadsutviklingen er god, og vi ligger på 45 prosent for bankvirksomheten til tross for høyt tempo og innsats innen utvikling og innovasjon, avslutter hun.

Fana Sparebank opprettholder en høy kjernekapitaldekningen. Ved utgangen av 3. kvartal 2019 har banken en kapitaldekning på 19,7 prosent, hvorav ren kjernekapital utgjør 16,6 prosent og hele 17,6 prosent når resultatet hittil i år regnes inn.

Fana Sparebanks nøkkeltall og hovedtrekk fra regnskapet for 3. kvartal og per 30.09.2019. Konsern.

Kvartal 2019 Hittil i år
Q3 Q2 Q1 30.09.2019 30.09.2018