FrP vinner valget - på Facebook

Pressemelding   •   aug 21, 2015 13:35 CEST

FrP har fått flest nye fans på sin Facebook-side den siste måneden. De har også flest som snakker om dem på Facebook. “Dette er en viktig temperaturmåler i årets valgkamp”, sier Julie Berg.

Hun har skrevet masteroppgaven “Facebook valgkampens tekst-tv?”, og jobber nå i selskapet Fanbooster. “På forhånd har vært mye fokus på sosiale mediers rolle i denne valgkampen, og det virker som samtlige partier legger ekstra krefter og budsjetter i det. Da blir disse tallene gode måltall for hvor godt de lykkes.”, sier Berg. Hun mener tallenes tale fra Facebook er tydelig.

FrP har 77.478 fans. Antall som snakket om dem den siste uka var 18.748 personer på Facebook. Dette er meget høyt engasjement i forhold til Arbeiderpartiet, som er det største partiet på Facebook. Arbeiderpartiet med 82.293 fans, har 10.086 som snakket om dem. Høyre er det tredje største partiet på Facebook med 59.124 fans, og 6296 personer som snakket om dem.

Disse tallene inkluderer både positive og negative kommentarer, samt likes og delinger. Men også i antall nye fans troner FrP på toppen. Dette er antall likes som partiets Facebook-side har fått den siste måneden. Fremskrittspartiet har fått 2550 nye fans siden 16. juli, mens Arbeiderpartiet har fått 1298 og Høyre 587. Dårligst ut kommer KrF med kun 192 nye fans den siste måneden. Berg som tidligere har vært ungdomspolitiker i KrFU, må med tungt hjerte konstatere at KrF kommer dårligst ut i målingen.

Statistikken er hentet fra Fanboosters analyseverktøy, som henter ut og sammenligner åpen informasjon fra partienes Facebook-sider. Fanbooster er politisk nøytral og har kunder på tvers av partifarger. Selskapet er en software-plattform hvor kundene kjører annonser, bygger kampanjer, og overvåker statistikk fra sin sosiale medier-markedsføring.

Julie oppmuntrer: “Til partiene som ikke scorer høyest - det er fortsatt tid til å gjøre fremstøt på Facebook. Og valget avgjøres i valgbåsene, og ikke på Facebook. Men, tenk på om vi kunne ha stemt via Facebook. Det hadde vært fantastisk og veldig spennende!” - sier Berg.

Fanbooster tilbyr en alt-i-ett plattform for Facebook; få inspirasjon, utvikle applikasjoner, monitorere kampanjer og kommunisere med fans.

Fanbooster har over 4000+ brukere. På kundelisten står blant annet Telenor, Santander, NSB, Norsk Tipping, Samsung, L'Oréal, og en rekke andre store og små aktører.

Hovedkontoret ligger i Kongsberg, men har kontorer i Oslo, Sverige, Finland, England, Nederland, India og Bulgaria.

Kommentarer (0)