Kongsberg Gruppen inngår avtale med Qatar: Kan gi 15 000 arbeidsplasser i Norge

Pressemelding   •   mar 13, 2018 13:11 CET

Foto: Kongsberg Gruppen

I dag ble det kjent at Kongsberg Gruppen har inngått en langsiktig avtale på 15 milliarder kroner om utvikling av teknologiprogrammer innen forsvar, maritim industri og digitalisering med Qatar. - Jeg gratulerer Kongsberg Gruppen og de over 170 underleverandørene i Norge som er involvert i denne avtalen, sier en oppglødd forbundsleder Jørn Eggum i Fellesforbundet.

Det første samarbeidet vil levere er kommunikasjon, digitalisering og tårnløsninger for militære kjøretøyer – et program med et potensial i størrelsesorden 15 milliarder kroner over de neste åtte årene. Programmet vil bli det største i Kongsberg Gruppens historie og medføre 15 000 norske årsverk. Dette involverer også over 170 norske underleverandører, inkludert bedriftene Kitron, T&G/TGC, Comrod, OSWO og Berget.

-Dette er fantastiske nyheter for norsk industri. Dette viser hvor viktig forsvarsindustrien er for innovasjon og arbeidsplasser i Norge, og det viser hvorfor Fellesforbundet har vært så tydelige på dette med langsiktige politiske rammebetingelser og forutsigbarhet for denne industrien, fastslår Eggum.

For Kongsberg Gruppen og norsk industri medfører dette samarbeidet langsiktig teknologi- og industriutvikling. Her ligger det betydelige industri- og teknologiutviklingsmuligheter innen forsvar, men også store spin-off-muligheter til sivil industri, maritim industri inkludert modernisering av landets LNG-flåte, og digitalisering i mange år fremover.

- Det er bred enighet om at Norge må satse på kompetansearbeidsplasser. I en global verden med stadig tøffere konkurranse betyr det at vi må ha næringer i dette landet som kan bære det lønns- og kostnadsnivået vi har. Forsvarsindustrien har vist at den kan det, forteller forbundslederen.

- Slike kompetansenæringer kan man ikke skru av eller på. Kompetanse er noe du får mer av jo mer du bruker den. Derfor er det så viktig med langsiktige og forutsigbare rammebetingelser, utdyper Eggum.

Over 5000 bedrifter har tariffavtaler med oss: Det bidrar til å sikre trygge lønns- og arbeidsvilkår. Vi arbeider for et bedre arbeidsliv!