Tre av fire nordmenn støtter streiken!

Pressemelding   •   mai 18, 2016 10:12 CEST

En måling utført av Ipsos viser at tre av fire nordmenn støtter Fellesforbundets streik innenfor hotell og restaurantområdet, og at de samtidig støtter kravene om lokal forhandlingsrett og høyere lønn. – Et fantastisk flott tall som viser at det er våre streikende medlemmer som har sympatien i det norske folk, sier Fellesforbundets leder Jørn Eggum.

- Vi har aldri vært i tvil om at vi har stilt realistiske krav, og det er gledelig at en seriøs undersøkelse viser det samme. Det er i alle fall tydelig at NHO Reiseliv ikke har fått gjennomslag for sine synspunkter hos folk flest, påpeker Eggum.

Forbundslederen mener en slik undersøkelse vil være en ekstra motivasjon for de mange tusen medlemmer som nå har vært i streik i 25 dager. – Medlemmene gjør en kjempejobb og jeg er stolt av den entusiasmen de viser.

Ipsos foretok målingen før helga som viser at 74 prosent helt, delvis eller litt støtter streiken. Bare 13 prosent sier de ikke støtter streiken, mens 13 prosent vet ikke.

Byrået har også spurt om folk er for eller i mot forbundets viktigste krav. 73 prosent svarte at de var for lokal forhandlingsrett, mens 79 prosent var for høyere lønn.