INVESTERER I ARBEID FOR FLYKTNINGER

Nyhet   •   jun 20, 2019 15:13 CEST

Ferd Sosiale Entreprenører gikk nylig inn på eiersiden i Mestringsguiden. Selskapet sysselsetter tidligere flyktninger og skal bli Norges første sosiale restaurantgruppe.

Mestringsguiden drifter allerede en café, en cateringtjeneste og to matboder på Vippetangen i Oslo. Gjennom dette arbeidet sysselsetter selskapet 23 tidligere flyktninger fra Syria og Eritrea.

– Mestringsguiden gir mennesker med flyktningbakgrunn en mulighet til å bygge selvstendige liv i Norge. Gjennom hardt arbeid og sterke mattradisjoner finner mange av de ansatte for første gang fotfeste i arbeidslivet i sitt nye land, med alle goder dette fører med seg. Vi ønsker å bidra til at flere får denne muligheten, sier Henriette Skretteberg i Ferd Sosiale Entreprenører.

Sa opp jobben og startet as
Ragnhild Slettner jobbet i Oslo kommune da flyktningene strømmet til Europa i 2015. Hun bestemte seg for å melde seg som frivillig for å hjelpe flyktningene som kom til Norge.

Slettner så raskt at det norske systemet slet med å bosette flyktningene og at mange måtte vente lenge på bolig, selv etter å ha fått vedtak om opphold. Hun brukte store deler av sin tid på å finne boliger til flyktningene. Til slutt sa hun opp jobben i kommunen og begynte med bosetting av flyktninger på heltid gjennom enkeltmannsforetaket Mestringsguiden. Senere samme år omgjorde hun selskapet til et ideelt aksjeselskap.

Fikk siste matbod på Vippa
– Etter hvert fikk jeg stadig middagsinvitasjoner fra syrere jeg hadde hjulpet å bosette. Jeg gikk fra middag til middag og spiste masse god syrisk mat. Det viste seg at det ikke fantes syriske restauranter i Oslo, og jeg hørte meg selv gjenta at “vi må jo starte en restaurant så folk i Oslo får oppleve ekte syrisk mat”, minnes gründeren.

Nettverkskontakter koblet henne med folkene som var i ferd med å etablere Vippa, et mat-, kultur- og læringssenter helt ytterst på Vippetangen. Sammen med makker Christine Pramm fikk Ragnhild siste ledige matbod, folkefinansierte 87 000 kroner på tre uker og åpnet i april 2017 matboden Aleppo Bahebek, som selger mat laget av syriske flyktninger.

– Kommer tilbake fordi maten er knallgod
I oktober samme år startet Mestringsguiden også matboden Injera Palace, som selger eritreisk mat, laget av eritreiske kvinner. Etableringen av Inshalla Catering ga dem muligheten til å selge mat fra begge matbodene til hverdag, jobb eller fest. Sist ut er den nyetablerte caféen Frodig på Interkulturelt museum på Grønland i Oslo.

– De som jobber hos oss er kjempeflinke og det er maten som står i sentrum. Folk kommer kanskje med hjertet i hånden første gangen, men kommer tilbake fordi maten er knallgod, sier Ragnhild Slettner, og understreker at det er aller viktigst å gi mennesker mulighet til å gjenoppbygge selvstendige liv som arbeidstakere.

Kapital, kompetanse og nettverk
Etterhvert som driften kom i gang ble det tydelig for Slettner og teamet at virksomhetene trengte mer egenkapital for å kunne nå sine mål og vokse.

– Vi var ikke aktivt ute og søkte, men ble gjennom akseleratorprogrammet Social Startup og vår forretningsutvikler koblet med miljøer og aktører som kunne bidra til å utvikle selskapet videre, forteller Slettner.

De tre investorene Sabine Ameln, Rami Khoudri og Ferd Sosiale Entreprenører ble med gjennom en emisjon i mars 2019. Investorene har fått plass i styret og bidrar med kapital, kompetanse og nettverk.

– Det er trygt å ha med en rutinert sosial investor som Ferd Sosiale Entreprenører på laget. Vi er et ideelt as, så det blir ikke fortjeneste å hente utover den sosiale effekten. Det er alle investorene innstilt på og ønsker å følge og støtte oss over tid, sier Slettner.

Les mer om Mestringsguiden i Dagens Næringsliv

TEKST: ANNIKEN GRUNDT