Gir stor gevinst for samfunnet

Pressemelding   •   mai 30, 2016 09:17 CEST

De ansatte i Ferd SE motiveres av å oppleve den sosiale effekten på nært hold. F.v. Øyvind Sandvold, Christian B. Ramm, Henriette Skretteberg, Espen Daae og Katinka Greve Leiner

Ferd Sosiale Entreprenørers porteføljebedrifter nådde ut til over 700 000 barn og unge med sine nyskapende løsninger i 2015. I dag feires de sosiale resultatene sammen med de sosiale entreprenørene, feltet og gode støttespillere på Sentralen i Oslo. Last ned resultatrapporten HER (pdf).

Bekjemper utenforskap
– Vi er veldig stolte av entreprenørene og verdiene de har skapt for over 700 000 barn og unge i 2015, sier Katinka engasjert, før hun legger til at - Selv om vi er veldig stolte av disse resultatene er vi vel egentlig aldri helt fornøyde. Vi drives av ønsket om å nå enda flere barn og unge. Vi er utålmodige og ønsker å bidra med mer.

Jakten på gradestokken
Ferd Sosiale Entreprenører (Ferd SE) ser hva deres porteføljebedrifter bidrar med i samfunnet, og betydningen av disse løsningene for hvert enkelt menneske de er i kontakt med. Ferd SE er opptatt av å utvikle bedre verktøy for måling av den sosiale effekten.

– Det er et mål å finne ”gradestokken” som viser hvor bra et menneske har det, sier Katinka.

– Når vi blir bedre på å måle effekten vil det bli åpenbart for både offentlige og private innkjøpere at dette er løsninger som virker. Vi vet at løsningene har stor effekt på menneskers liv. Vi ser det sammen med de sosiale entreprenørene hver dag, sier hun.

Historiene gjør noe med oss
Det er viktig for Ferd SE at jobben ikke blir en skrivebordsøvelse. De ansatte i Ferd SE deler entreprenørenes engasjement for å hjelpe dem som faller utenfor i samfunnet, og prøver å få tid ute i feltet sammen med entreprenørene.

– Alle medarbeiderne i Ferd SE motiveres av å oppleve den sosiale effekten på nært hold. Det er effekten på enkeltmennesket som inspirerer oss. Vi er glade i å dele de gode historiene med hverandre i Ferd SE, og da er det greit med åpent kontorlandskap, ler hun - Vi kommer hjem etter å ha vært ute hos entreprenørene og deler inntrykkene med hverandre. Det er også grunnen til at vi har valgt å dele effekthistoriene i resultatrapporten for 2015. Historiene gjør noe med oss, og bringer oss nærmere den faktiske effekten av det arbeidet porteføljebedriftene gjør, sier Katinka engasjert.

Utfordrer offentlige innkjøpere
Ferd SE jobber aktivt med rammebetingelsene, og dialog med de offentlige innkjøperne blir viktig fremover. Målet for 2016 er å sikre økt salg av de sosiale entreprenørenes tjenester og produkter.

– Det er frustrerende at offentlige virksomheter ikke ansvarliggjøres mer i forhold til effekten av tiltakene de velger, sier Katinka. – Når vi ser at mange av våre løsninger fungerer bedre enn andre tiltak, undres vi over manglende kjøpsvilje. Løsningene blir ikke valgt av dem som faktisk sitter med kontakten med menneskene man skal gjøre noe for. De løsningene som benyttes i dag er heller ikke skapt i samspill med behovshaverne. Hjelpesystemene blir selv hjelpeløse når de sitter med en forhåndsdefinert verktøykasse. Dette gjør at de ikke går i åpen dialog med dem man skal hjelpe, sier Katinka.

Hun legger til at kommunene gjør mye riktig, men at de gode løsningene ikke blir delt mellom kommunene. Hver enkelt kommune velger sine egne løsninger, uten å spørre seg om andre har erfart bedre effekt gjennom sine valg.

Om Ferd Sosiale Entreprenører
Ferd Sosiale Entreprenører er en sosial investor. Selskapet støtter sosiale entreprenører som reflekterer visjonen om å skape varige verdier og sette tydelige spor.

Ferd SEs aktive portefølje består i dag av åtte sosiale entreprenører, deriblant Unicus, Seema AS, Lyk-z & døtre, Lærervikaren, Intempo, Kjør for Livet, Forandringsfabrikken og Monsterbedriften.

I tillegg til den aktive porteføljen har Ferd SE tatt inn fire sosiale entreprenører i kategorien grunntrinn. Disse selskapene er Minos, Medarbeiderne, Barnas Plattform og Norsk Mestring. Alumniselskapene får fortsatt støtte fra Ferd SE når det gjelder nettverk og kompetanse, men mottar ikke økonomisk støtte. Disse selskapene er Pøbelprosjektet, Trivselsleder, Forskerfabrikken, Gladiator, Gatemagasinet Asfalt og Ungt Entreprenørskap.

Tekst: Anniken Grundt