Lansering av Ferd Sosiale Entreprenørers sosiale resultater for 2015

Pressemelding   •   mai 27, 2016 13:52 CEST

Trivselslederne får opplæring på leke- og aktivitetskurs i regi av Trivselsprogrammet. Foto: Trivselsleder.

Hva:              Ferd Sosiale Entreprenører (Ferd SE) lanserer resultatrapport for 2015.
                      Se program
Når:              Mandag 30. mai kl 13:30 – 15:00
Hvor:            Forstanderskapssalen på Sentralen, Øvre Slottsgate 3, Oslo

Stor gevinst for samfunnet

Oslo 30. mai 2016: I 2015 nådde Ferd Sosiale Entreprenørers porteføljebedrifter ut med sine nyskapende løsninger til over 700 000 barn og unge. De sosiale entreprenørene bekjemper utenforskap, og effekten av deres løsninger sparer samfunnet for store kostnader.

– Våre sosiale entreprenører har løsninger som gir stor gevinst for samfunnet. Dette vet vi, fordi vi måler den sosiale effekten. Sosiale entreprenører tar tak i samfunnsproblemer og etablerer nye løsninger. De bekjemper utenforskap for sårbare grupper, og finner hullene der hjelpeapparatet svikter. Norge trenger disse innovatørene, sier Katinka Greve Leiner, direktør i Ferd SE.

Overbevisende resultater

Ferd SE er en sosial investor. Selskapet støtter sosiale entreprenører med nettverk, kompetanse og kapital, og investerer i løsninger som skaper varige verdier og setter tydelige spor.

I år velger vi å la de sosiale resultatene til våre 19 sosiale entreprenører tale for seg. De overbevisende resultatene fjerner all tvil; det gir svært god økonomisk og sosial lønnsomhet for samfunnet å tenke nytt og gjøre innovative anskaffelser. Den sosiale effekten gir også Ferd SE solid avkastning på våre investeringer, sier Johan H. Andresen, eier og styreleder i Ferd.

For mer informasjon kontakt Katinka Greve Leiner på telefon 957 21 740 eller e-post: katinka.greve.leiner@ferd.no.

Om Ferd SE

Ferd SEs aktive portefølje består i dag av åtte sosiale entreprenører, deriblant Unicus, Seema AS, Lyk-z & døtre, Lærervikaren, Intempo, Kjør for livet, Forandringsfabrikken og Monsterbedriften.

I tillegg til den aktive porteføljen har Ferd SE tatt inn fire sosiale entreprenører i kategorien grunntrinn. Disse selskapene er Minos, Medarbeiderne, Barnas Plattform og Norsk Mestring. Alumniselskapene får fortsatt støtte fra Ferd SE når det gjelder nettverk og kompetanse, men mottar ikke økonomisk støtte. Disse selskapene er Pøbelprosjektet, Trivselsleder, Forskerfabrikken, Gladiator, Gatemagasinet Asfalt og Ungt Entreprenørskap.

Ferd Sosiale Entreprenører skal vise at investering i sosialt entreprenørskap er god verdiskaping. Ferd investerer i sosiale entreprenører som reflekterer vår visjon om å skape varige verdier og sette tydelige spor.