Unicus: Unike egenskaper gir unike resultater

Pressemelding   •   mai 27, 2016 13:08 CEST

Øystein (nærmest) og Erik viser Ferd-sjef Johan H. Andresen (t.v.) og Unicus-sjef Lars Johansson-Kjellerød (t.h.) hva de jobber med hos Statoil. (Foto: Trine Jødal, Budstikka)

Ferds investering i sysselsetting av mennesker med Asperger syndrom gir sosial effekt og solid avkastning.

– Unicus løfter mennesker ut av NAV-systemet og inn i meningsfylt arbeid. Når de ansatte går fra å være trygdemottakere til å bli verdiskapere, er det noe alle vinner på. Vi er svært fornøyde over å kunne investere i en så solid sosial entreprenør, sier Katinka Greve Leiner, direktør i Ferd Sosiale Entreprenører. Ferd investerer i sosiale entreprenører som skaper varige verdier og setter tydelige spor. Unicus AS ble tatt inn i porteføljen hos Ferd Sosiale Entreprenører i 2010.

Unicus er en nisjeaktør som leverer tjenester innen test og kvalitetssikring av IT-systemer, og selskapet har giganter som Telenor, Statoil, Nordea, Hafslund og Canal Digital på kundelisten. Virksomheten skiller seg fra andre IT-selskaper ved at de ansatte har Asperger syndrom. Unicus er den første sosiale entreprenøren hvor Ferd går inn som aksjonær, og selskapet ønsker nå å etablere seg i flere byer i Norge og i Norden.

– Autismens positive særtrekk, som detaljfokus og nøyaktighet, gir ekstra gode resultater for kundene våre. Testerne våre jobber raskt og finner feil som andre ikke oppdager. Fornøyde kunder er den viktigste driveren for vekst i selskapet, sier daglig leder og gründer Lars Johansson-Kjellerød.

Målet til Unicus har siden oppstart i 2009 vært å gi ordinært arbeid til personer med Asberger syndrom, med økt livskvalitet og positivt tall som resultat. 95 prosent av de ansatte har egen bolig og alle har stabil økonomi.

Les De er Statoils råeste testere

INVITASJON - Bli med og feire de sosiale resultatene!

Hva:                 Ferd Sosiale Entreprenører (FSE) lanserer resultatrapport for 2015
Når:                 Mandag 30. mai kl 13:30 – 15:00
Hvor:               Forstanderskapssalen på Sentralen, Øvre Slottsgate 3, Oslo
Påmelding:     Klikk HER. Gratis deltakelse. Vi håper å se deg!

@Ferd_SE     Ferd Sosiale Entreprenører