Derfor er storskala matproduksjon viktig når vi skaper bærekraftige matsystemer

Blogginnlegg -

Derfor er storskala matproduksjon viktig når vi skaper bærekraftige matsystemer

Når forskere, bedrifter og politikere møttes på EAT Stockholm Food Forum 2018 forrige uke for å diskutere bærekraftige matsystemer, hadde diskusjonen om storskala matproduksjon en rolle å spille. Det var enighet om at utfordringene vi står overfor er så store at vi ikke kan utelate noen deler av industrien.

Det ble konstatert at mens det er viktig å utvikle småskala matproduksjon, må vi også prioritere den storskala næringsmiddelindustrien. Derimot er det tydelig at det kreves endringer i nåværende systemer, og at disse må være raske og radikale. Vi må bruke forskning av høy kvalitet for å tørre utfordre gamle sannheter og skape nye partnerskap som fører oss i en mer bærekraftig retning.

Allerede i dag tilbyr maten produsert i storskala gode muligheter for bærekraftige matssystemer, som også kan levere næringsrik mat til en voksende befolkning. Ved å produsere og pakke maten på rett måte, kan produkter som i fersk tilstand har kort holdbarhet, omvandles til produkter som varer lenger med bevart næringsinnhold.

Storskala matproduksjonen har dessverre lenge hatt dårlig rykte, og blant annet blitt synonymt med usunn mat som kan føre til helseproblemer ved for stort inntak. Da er det spesielt slående å høre representanter fra WWF si at "Frossen mat er fantastisk fra et miljømessig og næringsmessig synspunkt. Frosne grønnsaker er billige, alltid sesongbaserte og genererer lite matavfall - det er den ultimate bearbeidede maten. "

Hvordan kan vi oppnå den raske og radikale forandringen som kreves?

- Regjeringer og organisasjoner må fokusere på effektive kampanjer for sunne, bærekraftige dietter.

- Regjeringer må stimulere bedrifter til å produsere næringsrike og sunne matvarer.

- Bedrifter må vurdere lengre perioder enn deres neste kvartalsrapport.

Maria Svantemark
Nordic Sustainability Manager
Findus

Findus- ledende innen dypfryst mat

Findus Norge AS er landets ledende næringsmiddelselskap innen dypfryst mat. Sortimentet består av dypfryst fisk, ferdigretter, grønnsaker, wok, poteter, kaker og bær. Findus Norge har idag ca 300 ansatte, og omsetter for ca. 1,3 milliarder kroner. Hovedkontoret til Findus Norge ligger i Asker og virksomheten har fabrikker på Hedrum ved Larvik og Tønsberg. Her produseres en stor del av Findus-produktene som selges i Norge.

Findus Norge AS
P.O. Box 423 (Besøksadresse: Erteløkka 7)
N-1373 Asker