Stå opp for deg selv på kontoret

Å jobbe stående kan være en god investering i egen helse. Bedrifter som investerer i justerbare kontorpulter og avlastningsmatter kan redusere belastningsskader blant de ansatte.

De store risikofaktorene i arbeidslivet er ikke lenger støy, vibrasjoner og eksponering for farlige gasser og kjemikalier. For de fleste av oss er den største belastning i dag stillesittende arbeid ved en PC-skjerm, slås det fast på arbeidstilsynet.no.

I arbeidsmiljøloven fremgår det at arbeidsgiver skal vurdere tiltak for å fremme fysisk aktivitet blant arbeidstakerne.

• At dette på sikt gir bedriftsøkonomisk gevinst er jeg sikker på, uttaler dr. med. Roald Bahr. Bahr er professor i idrettsmedisin ved Norges idrettshøgskole og leder for Nasjonalt råd for fysisk aktivitet, til arbeidstilsynet.no.

Bedre for rygg og nakke

Å sitte for lenge foran en pc-skjerm er ikke bra for helsen. Å kunne variere mellom sittende og stående arbeidsstilling skaper variasjon for kroppen, og forebygger problemer med dårlig holdning og smerter i rygg og nakke. Dersom du har mulighet til å veksle mellom å sitte og stå på kontoret, er det en god investering for å forebygge sykefravær. Forutsetningen er at man har et godt underlag på kontoret. Et hardt underlag kan føre til dårlig blodsirkulasjon. Om man derimot velger avlastningsmatter, kan man stå lenger uten at dette fører til helseplager. Kroppen finner et indre balansepunkt som vil resultere i bedre helse. Mykhetsgraden i en avlastningsmatte vil bidra til at gravitasjonskreftene aktiveres. Musklene vil komme i dynamisk bevegelse. Venepumpesystemet aktiveres og oksygentilførselen til musklene og hjernen øker. Trettheten og hvilebehovet går ned, og yteevnen øker.

Professor Redha Taiar ved Biometrics Engineer at University of Reims, Frankrike har gjennomført vitenskapelige studier som viser at avlastningsmatter har en positiv effekt på skjelettplager og blodsirkulasjonen. Mykt underlag bidrar til å skape en naturlig balanse mellom høyre og venstre fot. Effekten er større jo lengre en står i oppreist stilling.

Fornøyde arbeidstakere

Ansatte som har tatt i bruk avlastningsmatter forteller at: Vi gir Floor-Tec avlastningsmatten vår beste anbefaling, matten er uunnværlig for oss. Etter at vi tok i bruk mattene reduserte vi sykefraværet fra 15 til 6,5 prosent, vi tror investeringen i matter ble inntjent på ca. 6 måneder. Altså gir dette ca. 200 prosent avkastning per år.

Dersom du ønsker å redusere sykefravær, øke trivsel og bedre ytelsesevnen for de ansatte, ta kontakt med:

Ivar Thidemansen
Daglig leder
E-post:it@floortec.no

Mobil: 90027955

• Arkitektur

I Norge markedsfører og selger Floor-Tec avlastningsmatter, inngangsmatter, våtromsmatter, logomatter, renromsmatter, arbeidsstoler, fothvilere, traksjons- /ryggbenk, sitteputer, balansebrett, gulvmerketape, sikkerhetstape, gulvfliser, gummidekke og fallunderlag til alle bransjer hvor det utføres stående, gående eller sittende arbeid.

Ivar Thidemansen

Pressekontakt Daglig leder +47 900 27 955