Slik vil Pinch Proximity kunne fungere i en butikk

En måte å benytte Pinch Proximity på i butikksammenheng er å utstede tilbud og kuponger når en kunde er i nærheten av lokalet.

I Pinch kan man gjøre dette på flere forskjellige måter:

1. Kunden mottar en pushmelding på telefonen straks en Pinch-beacon er innen rekkevidde. Når kunden klikker på meldingen, åpnes mobilapplikasjonen og kupongen vises.

Om kunden vil så går hun inn i butikken og viser kupongen til selgeren i kassa. Selgeren trykker på kupongen og beketfer at den skal benyttes. På denne måten kan kupongen kun benyttes en gang per kunde (såfremt butikken ikke ønsker å tilby kunder flere kuponger).

Et eksempel på dette er slik vi gjorde det sammen med NetCom i en pilot vi gjennomførte våren 2015.

2. Om man ikke ønsker å sende ut en pushmelding, men allikevel sende ut en kupong eller et tilbud, kan Pinch tilby dette også. Når kunden er i nærheten av en butikk med Pinch-beacons installert, vil det dukke opp et ikon i mobilapplikasjonen. Dette ikonet defineres av butikken selv slik at ikonet kan få en kontekstuell riktig utforming, samt stemme overens med butikkens designprofil. Et eksempel på dette kan se slik ut, stjernen pulserer og viser tydlig at det er kommunikasjon på gang mellom avsender og mottager:
    Pinch ikon
  3. Det er en stor fordel for alle butikker å vite så mye som mulig om sine kunder, være seg deres preferanser og adferd. En måte å lære seg enda mer om hva kunden foretar seg når hun først har gått inn i butikken, er å montere Pinch-beacons på forskjellige strategiske steder i lokalet. Uten av kunden foretar seg noe som helst, vil butikken få en oversikt over hvilke de forskjellige brukerprofilene som er på besøk, hvor lenge de er i butikken, og hvordan de beveger seg til de forskjellige hyllene, seksjonene og etasjene i lokalet.

Dette er innsikt og kunnskap som kan benyttes som et beslutningsgrunnlag for å endre butikkens plassering av varer og tjenester på et senere tidspunkt. Samtidig kan det også brukes for å differensiere produkt- og reklame basert på områder som er "varmere" - altså mer besøkt - enn andre. Slik bruk av beacons gjør det mulig å bedrive A/B-testing i lokalet med rask og effektiv tilbakemelding, slik at lokalets egenskaper kan optimaliseres.  Pinch i butikk

4. Når kunden har vært på besøk i lokalet og har forlatt butikken, kan du be kunden om tilbakemelding på kundeopplevelsen i butikken. På denne måten kan du lære mer om kundenes kjøpsopplevelse og få tilbakemelding når opplevelsen er friskt i minnet.

Umiddelbar tilbakemleding

Synes du det her høres spennende ut, og har lyst til å høre litt mer om vår proximitytjeneste kan være aktuell for deg, er det bare å ta kontakt med meg på ulrik@fluxloop.com eller 413 03 375.

Alternativt tar du kontakt via Pinch.no – og hvis du vil, spanderer vi gjerne en lunsj på deg samtidig.

• Data, datateknikk, programvare

Ulrik Prøitz