Fakta om FNs klimapanel

FNs klimapanel (IPCC) er verktøyet FN bruker for å finne kunnskapen om klimaendringene. I samfunnsdebatten trekkes noen ganger klimapanelets virksomhet i tvil. Her er en oversikt over IPCC sitt arbeid og forankring.

IPCC koordinerer anerkjent forskning:
IPCC sin hovedoppgave er å gå gjennom og vurdere den mest aktuelle forskningen som er publisert om klimaendringer. Det er altså ikke IPCC som driver forskningen, de samler og strukturerer den.

Alle stater har mulighet til å påvirke IPCC:
Deltakelse tilbys til alle land som er medlem av enten FN eller WMO. I dag er 195 land medlem i IPCC. Disse deltar i IPCCs plenumssesjoner, der avgjørelsene om IPCCs arbeid tas, og der rapportene godkjennes. Det er medlemslandene som velger IPCCs byrå, som står for den
daglige driften.

Hele fagmiljøet har mulighet til å påvirke arbeidet med IPCCs rapporter:

1.   IPCCs ledelse og sentrale forskere foreslår hovedtema og kapitler for ny rapport. Denne godkjennes av IPCCs internasjonale råd, som består av klimabyråkrater fra medlemslandene. IPCCs byrå velger så ut hovedforfatterne, på bakgrunn av nominasjoner fra medlemslandene. Norges
kandidater nomineres av Miljødirektoratet, på bakgrunn av forslag fra forskningsmiljøer.

2.  Hvert kapittel har to koordinerende hovedforfattere med ansvar for å samle inn informasjon og skrive selve rapporten.

3.  Alle som har fått forskningen sin publisert i et vitenskapelig tidsskrift kan sende inn bidrag til rapportens førsteutkast. Bidragene må gjennom en fagfellevurdering for å kunne bli del av utkastet.

4.  De koordinerende hovedforfatterne syr sammen et førsteutkast basert på de innsendte bidragene.

5.  Førsteutkastet legges ut for kommentarer. I praksis kan alle som registrerer seg, og som dokumenterer en viss kjennskap/tilknytning til klimafaget, kommentere. Det kommer inn tusenvis av kommentarer til hvert eneste underkapittel. Både forskere, lekfolk og klimaskeptikere er blant kommentatorene.

7.  Både kommentarer og IPCCs svar ligger åpent ute på www.climatechange2013.org

8. Ut fra kommentarene utarbeides et andreutkast, som går gjennom en ny runde med kommentarer, svar og revisjon.

9. Til slutt må rapporten godkjennes av forfatterne, og IPCCs råd av medlemsland.

IPCC ble etablert av UNEP og WMO, og bifalt av FNs generalforsamling i 1988.

• klimakunnskap
  • fns klimapanel
  • ipcc
  • klimapanel
  • klimaspektikere
  • klima

FN-sambandet er informasjonskontoret om FN. Vi jobber med å spre informasjon om FN og FN-relaterte spørsmål i Norge.

Ingunn Eck

Pressekontakt Kommunikasjonssjef 975 09 187