Hvordan vil menneskerettighetene se ut i FNs nye bærekraftsmål?

I anledning FN-dagen vil utenriksminister Børge Brende, Jamshed Kazi i UNDP, Asger Ryhl i UN Women og Shannon O'Shea fra UNICEF gi oss svar på hvordan de ser for seg at Norges posisjoner vil se ut Post-2015. Bli med på ettermiddagsseminar om menneskerettighetene i FNs nye bærekraftsmål fredag 24. oktober kl. 13.30.

FNs nye bærekraftsmål skal gjelde fra 2016 og erstatter FNs Tusenårsmål som skal være oppfylt innen utgangen av 2015. For tiden forhandles det om nye bærekraftsmål, hvor rettighetsperspektivet er sentralt.

Må utfordre status quo

Asger Ryhl, leder av UN Women, sier i forkant av seminaret at FNs nye bærekraftsagenda må utfordre status quo.

- Vi må oppnå strukturell endring i FNs nye bærekraftsmål. I det ligger det at vi må oppnå reell likestilling og ikke stoppe på formell likestilling. Dette innebærer at menneskerettighetsstandarder og forpliktelsene må være forankret i mål og indikatorer i det nye utviklingsrammeverket.

LES OGSÅ : Dette er forslagene til nye bærekraftsmål.

Ny bærekraftsagenda inkluderer befolkningens meninger

Jamshed Kazi, sjef for Oslo Governance Centre, sier at de norske prioriteringene for FNs nye bærekraftsagenda er i takt med stemmene til mer enn 5 millioner mennesker rundt om i verden som har uttrykt ambisjoner om en bedre fremtid gjennom MyWorld-undersøkelsen.

- Tusenårsmålene, som fortsatt er svært relevante, ble utviklet primært av regjeringer, og uten å hente inn befolkningens meninger. Utviklingen av bærekraftsagendaen har imidlertid vært mye mer inkluderende, og de viktigste spørsmålene for helse, utdanning og arbeid sammen med styresett og menneskerettigheter, appellerer høyt på tvers av alle nasjoner, regioner, sosio-økonomiske og demografiske forutsetninger, og kjønn, sier Kazi.

LES OGSÅ: Disse skal lage nye bærekraftsmål.

Norges lederskap er avgjørende i prosessen

Shannon O'Shea, programspesialist for de nye bærekraftsmålene i UNICEF, berømmer den norske regjeringen for deres lederskap i kritiske spørsmål for barn og deres familier, og regjeringens forvaltning av finansieringen av utviklingsprosessen.

- Norges ledelse vil være avgjørende for å sikre et sentralt fokus på å investere i barn som middel for å oppnå alle aspekter ved bærekraftig utvikling. Dette vil være avgjørende i løpet av neste år med forhandlinger, og utover når vi beveger oss til den praktiske gjennomføringen av FNs nye bærekraftsmål rundt om i verden ved starten av 2016.

Bli med på seminaret!
FN-sambandet, UNICEF, UNDP, UNESCO-kommisjonen, GRID Arendal, FOKUS og IOM ønsker alle velkommen til seminaret om menneskerettighetene i FNs nye bærekraftsmål.
Påmelding: mail@unicef.no

Tidspunkt: 24. okt. kl. 13.30 til 16.30
Sted: Ingensteds, Brenneriveien 9, Oslo
Fra kl. 15.30: FN-quiz med Roald Øyen.

• Diplomati

• un women
  • unicef
  • unicef norge
  • undp
  • fokus
  • grid arendal
  • iom
  • oslo governance centre
  • jamshed kazi
  • shannon o'shea
  • børge brende
  • bærekraftsmål
  • sdg
  • mdg
  • tusenårsmålene

• Oslo

FN-sambandet er informasjonskontoret om FN. Vi jobber med å spre informasjon om FN og FN-relaterte spørsmål i Norge.

Rune Arctander

Pressekontakt Assisterende generalsekretær 932 05 020